تمرین موسیقی؛ قابل توجه حرفه‌ای‌ها و غیرحرفه‌ای‌ها

نوشتۀ بابک ولی‌پور

این قاعده برای بسیاری آشناست: تحمل رنج و سختی برای رسیدن به نتیجه مطلوب. در  آموزش و تمرین موسیقی، رنج و نتیجه چه معنایی دارد؟ آیا همه چیز قرار است لذتبخش باشد؟ تمرین خوب خالی از رنج است؟ چه تفاوتی میان نوازندگان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای‌ها در تمرین موسیقی وجود دارد؟

نوازندگان حرفه‌ای زمان زیادی را صرف انواع تمرین می‌کنند تا به جایگاهی ویژه دست پیدا کنند. با هم رقابت می‌کنند و “مجبورند” حتی زمانی که لذت چندانی از این وضعیت نمی‌برند همچنان به تمرین ادامه بدهند. بردن یک مسابقه مهم یا انتشار یک آلبوم که مورد تحسین کارشناسان قرار می‌گیرد، جز با تمرین زیاد ممکن نیست. آیا همه کسانی که دوست دارند نوازندگی یک ساز را یاد بگیرند، چنین قصد و وضعیتی دارند؟ حتما باید در رقابت بود و تمرین را به اجبار تبدیل کرد؟

احتمالا پاسخ سوال بالا برای ما روشن است. اکثر هنرجویان موسیقی برای کسب آرامش و به عنوان یک سرگرمی معنادار سراغ ساز می‌روند. پس تفاوتی مهم میان حرفه‌ای‌ها و سایرین وجود دارد: حرفه‌ای مجبور است تمرین کند و طبیعی است که گاهی از تمرین لذت نبرد. غیرحرفه‌ای اما مجبور نیست تمرین کند، می‌تواند گاهی کمتر تمرین کند بی‌آنکه در معاش و جایگاهش خللی وارد شود.

میزان اولویتی که آموزش موسیقی در زندگی ما دارد با هم متفاوت است. شاید ما همه به موسیقی علاقه‌مند باشیم. آیا همه به یک میزان تمرین و رشد خواهیم کرد؟ نه! و این اصلا چیز عجیب یا بدی نیست.

گاهی با فشار بیش از حد درباره تمرین موسیقی اشتیاق خود را از بین می‌بریم.. حتی با تمرین کم نیز می‌توان به موسیقی و آموزش علاقه‌مند ماند و در حد توان پیش رفت، این بسیار بهتر از آن است که با فشار و نگاه غیرواقع‌بینانه، عزم هنرجو تبدیل به ناامیدی شود. قرار نیست همه به سطوح بالا دست پیدا کنند، اما این حق را دارند که آموزش ببینند و زیست موسیقایی داشته باشند. معلم خوب موسیقی تلاش خود را به شکل خلاقانه برای رساندن هنرجو به آنچه توان و فرصتش را دارد، می‌کند.

نتیجه مطلوب در آموزش موسیقی برای هنرجویان تنها آن چیزی نیست که قرار است روزی در آینده دور به آن برسند بلکه همین تمرین‌ها و با موسیقی بودن نتیجه‌بخش است. آنچه خوب کاشته شود، ریشه کن نمی‌شود؛ موسیقی را همچون دانه‌ای در وجود خود بکاریم و بگذاریم رشد کند و از ان لذت ببریم، از هر برگ و شبنمش.

تمرین موسیقی؛ قابل توجه حرفه‌ای‌ها و غیرحرفه‌ای‌ها 1

یادداشتی درباره تمرین موسیقی

مطالب مختلفی درباره تمرین موسیقی پیشتر توسط نگارنده در این سایت منتشر شده است. چنانچه به مطالعه در این حوزه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم آن مطالب را نیز از نظر بگذرانید.

کتاب “راهنمای تمرین موسیقی برای والدین و نوآموزان“نوشتۀ “تام هینی” با ترجمه بابک ولی‌پور دارای مطالبی درباره تمرین موسیقی است. مطالعه این کتاب را به هنرجویان و والدین پیشنهاد می‌کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *