رومنس اسپانیایی برای گیتار کلاسیک (Spanish Romance)

اجرا و توضیح از بابک ولی‌پور

رومنس اسپانیایی (Spanish Romance) یکی از محبوبترین و آشناترین قطعات در نوازندگی گیتار کلاسیک محسوب می‌شود.

منشا این قطعه و آهنگساز آن هنوز مشخص نیست و حدس‌های مختلفی درباره آن زده می‌شود. برخی آن را متعلق به قرن نوزدهم می‌دانند و بر این گمانند که احتمالا یکی ازاین آهنگسازان و نوازندگان گیتار کلاسیک آن را ساخته‌ است: آنتونیو روبیرا، داوید دل کاستیو، فرانسیسکو تارگا، فرناندو سور، دنیل فورته‌آ و ناریسیسو یپس.

آنچه باعث شده همچنان نام آهنگساز رومنس اسپانیایی به صورت قطعی مشخص نشود و Anonymous در بالای نت آن درج شود، نبود این قطعه در مجموعه آثار آهنگسازان یاد شده است. هرچند تارگا و سور آثاری مشابه با رومنس ساخته‌اند اما دلیل کافی برای انتساب این قطعۀ سه بخشی به آنها در دست نداریم.

نارسیسو یپس، نوازنده مطرح گیتار کلاسیک، اسپنیش رومنس را در فیلم “بازی ممنوع” در سال ۱۹۵۴ اجرا کرد. از آن به بعد بسیاری از نوازندگان گیتار کلاسیک به اجرای آن پرداختند و حتی عده زیادی به شوق اجرای آن به سراغ یادگیری نوازندگی گیتار کلاسیک رفتند.

تنظیم‌های مختلفی از رومنس اسپانیایی شده است، با سازها و گروه‌های مختلف ضبط شده و حتی روی آن آواز گذاشته‌اند. خولیو ایگلسیاس، خواننده مشهور اسپانیایی، از ملودی رومنس در آلبوم “عشق” خود استفاده کرد و گروه راک “رومنس شیمیایی من” تنظیمی از رومنس که با اصوات الکترونیکی همراه شده را در آلبوم خود آوردند.

رومنس اسپانیایی قطعه‌ای آوازی است. ابتدا در E minor (می مینور) آغاز شده، سپس به E Major (می ماژور) می‌رود و در انتها به می مینور باز می‌گردد. از نظر سطح می‌توان آن را متوسط در نظر گرفت و برای اجرای خوب آن هنرجو نیازمند تمرین در باره گیری و شناخت از دسته گیتار است.

در آموزش گیتار کلاسیک می‌توان از این قطعه به عنوان یکی از  اهداف انگیزه بخش بهره برد. هنرجویان زیادی علاقه‌مند به یادگیری این قطعه هستند و برای اجرای روان آن بسیار تمرین می‌کنند.

آنچه در ادامه مشاهده می‌کنید، اجرای من ، بابک ولی‌پور، از رومنس اسپانیایی است.

اجرای رومنس اسپانیایی (اسپنیش رومنس)

چند نکته برای یادگیری رومنس اسپانیایی:

  1. دست راست به ترتیب با انگشت‌های a و m و i ضربه بزند.
  2. به چز آکوردهای پایانی کل نت‌های دیگر قطعه دارای کشش یک سوم ضرب هستند. به بیان دیگر هر گروه تریوله (تقسیم سه بر دو) را در یک ضرب مترونوم بگنجانید.
  3. به علامت‌های تغییر دهنده بخش دوم دقت شود. به بیان دیگر، نت‌های فا، رو، سل و ر در بخش دوم دیر اجرا می‌شوند، مگر در جاهایی که از علامت بکار استفاده شده است.
  4. برای راحتی در باره‌گیری، بخش‌های باره‌دار جدا تمرین شوند. (برای تمرین باره به این مطلب سر بزنید)
  5. نتهای مربوط به پوزیسیون‌های پایین دسته را دقیق بررسی کنید و تلاش کنید صدای هر نت خوب به گوش برسد.
  6. ضربات انگشت a به گونه‌ای باشد که صدای سیم یک قویتر از سایر سیمها و گرد باشد. این ضربه می‌تواند تکیه (آپویاندو) زده شود.

اگر قصد یادگیری رومنس اسپانیایی را دارید، ابتدا نت‌ها را دقیق بخوانید و سپس با حوصله آنها را روی دسته گیتار پیدا کنید و بپیرید. هیجان نواختن قطعه محبوب باعث نشود که نت‌های غلط به اجرایتان راه پیدا کند. من در کلاس‌های آموزش گیتار کلاسیک، زمانی رومنس را با هنرجو کار می‌کنم که به مقدار کافی در زمینه باره گیری و شناخت از دسته گیتار تمرین کرده باشد. اگر به کلاس آموزشی گیتار کلاسیک می‌روید، با معلم خود مشورت کنید؛ از او درباره تمرین‌های مناسب برای رسیدن به سطح قطعاتی همچون رومنس سوال کنید و سعی کنید پایه نوازندگی خود را مستحکم کنید. یادتان باشد که رومنس اسپانیایی هدف پایانی کلاس گیتار نیست، بلکه آغاز مسیری دلچسب و حرفه‌ای است.

امیدوارم از نوازندگی گیتار کلاسیک لذت ببرید و قطعاتی همچون رومنس اسپانیایی موجب تشویق شما به ادامه مسیر بشوند.

https://www.youtube.com/watch?v=c-z6y4qxfpY&pbjreload=10
اجرای رومنس اسپانیی توسط بابک ولی‌پور در سایت یوتیوب

برای مطالعه به زبان انگلیسی درباره رومنس اسپانیایی مطالعه صفحه ویکیپدیای آن توصیه می‌شود.
صفحه ویکیپدیای انگلیسی مربوط به رومنس اسپانیایی

اجرا و آموزش رومنس اسپانیایی
اجرای اسپنیش رومنس (رومنس اسپانیایی) به همراه توضیح درباره ان و نکات آموزشی برای یادگیری این قطعه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *