متن یادبود بنیاد گیتار آمریکا به مناسبت درگذشت لیلی افشار

ما در بنیاد گیتار آمریکا (GFA) و جامعۀ گیتار  برای یادبود نوازندۀ بزرگ کنسرت، معلم محبوب و دوستمان، لیلی افشار، گرد هم آمدیم. به خانواده، دوستان  و شاگردان پرشمارش تسلیت می‌گوییم. لیلی تاثیر گسترده‌ای بر محیط گیتار گذاشت. عشق به او و دلتنگی برایش، تا همیشه با ما خواهد بود.

لیلی با تحصیل در کنسرواتوار بوستون و نیوانگلند از خود گیتاریستی بلندآوازه ساخت. با فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ایالتی فلوریدا، تبدیل به اولین زنی در تاریخ شد که مدرک دکترای نوازندگی گیتار کسب کرده است. او به عنوان مدیر دپارتمان گیتار دانشگاه ممفیس، زندگی و شور خود را وقف آموزش و الهام بخشی به نسل‌های آینده کرد.

لیلی افشار

 

در مقام نوازندۀ کنسرت، لیلی در سراسر جهان اجرا کرد. شوق او به فراروی از رپرتوار سنتی گیتار منجر به ساخت قطعاتی شد که او اولین اجرای جهانی‌شان را بر عهده داشت. میراث ایرانی او موجب بروز برخی از بهترین ابداعات موسیقایی‌اش شد.

در ایران در خانواده‌ای اهل موسیقی به دنیا آمد. از موسیقی‌های فولک ایرانی و آذربایجانی در خلق قطعاتی برای گیتار کلاسیک بهره برد. آثاری به زیبایی و شکوه مینیاتور ایرانی.

جهان گیتار یکی از شخصیت‌های مهم خود را از دست داد؛ موسیقیدانی که تاثیرش در نسل‌های بسیاری که از راه خواهند رسید، دوام خواهد داشت.

 

ترجمه بابک ولی پور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *