۲ قطعه آموزشی محبوب برای گیتار کلاسیک

در آموزش گیتار کلاسیک می‌توان از ملودی‌ها و قطعات مشهور به فراخور نیاز هنرجو بهره گرفت. گیتار کلاسیک این توانایی را دارد تا موسیقی‌هایی که برای سازهای دیگر و حتی ارکستر نوشته شده را اجرا کند.

آنچه در ادامه خواهید دید، دو قطعه پرطرفدار است که یکی با گیتار شناخته می‌شود (مالاگینیا) و دیگری موسیقی فیلم رومئو و ژولیت که برای بسیاری آشناست.

مالاگینیا (Malagueña) یکی از انواع موسیقی فلامنکو به شمار می‌رود. محبوبیت مالاگینیا به ملودی، سادگی و البته سرعت بالای آن مربوط است. علاوه بر نوازندگان گیتار فلامنکو، نوازندگان و هنرجویان گیتار کلاسیک نیز انواع مالاگینیاها را در برنامه اجرایی خود دارند. آهنگسازان مختلفی بر اساس این موسیقی برآمده از شهر مالاگا دست به ساخت اثر زده‌اند که از آن جمله می‌توان فرانسیسکو تارگا را نام برد.

آنچه در این ویدیو مشاهده می‌کنید، برگرفته از کتاب آموزش گیتار کلاسیک کریستوفر پارکنینگ است که با عنوان “متد گیتار کریستوفر پارکنینگ” در ایران توسط نشر نکیسا منتشر شده است. هنرجویان سطح متوسط می‌توانند این قطعه را اجرا کنند.

 

 

موسیقی A time for us برگرفته از موسیقی فیلم رومئو و  ژولیت است. تم آشنای این موسیقی یکی از محبوبترین نغمه‌ها در زمینه موسیقی رومانتیک و عاشقانه میان عموم مردم محسوب می‌شود. آهنگساز آن “نینو روتا” موسیقیدانی مشهور است که با کارگردانان بزرگی همچون “فلینی”، “فورد کاپولا” و “ویسکونتی” در راستای ساخت موسیقی فیلم همکاری داشته است.

تنظیم‌های مختلفی از A time for us برای سازهای مختلف و گیتار موجود است. تنظیمی که اجرایش را در ویدیو زیر مشاهده می‌کنید برای هنرجویان متوسط قابل استفاده است. برای اجرای این تنظیم از موسیقی رومئو و ژولیت نوازنده باید شناختی مناسب از دسته گیتار داشته باشد. نام تنظیم کننده Claude Ciari است.

 

هنرجویان و مدرسان گیتار کلاسیک می‌توانند از موسیقی‌های فیلم و اسپانیایی در راستای ایجاد جذابیت و تنوع در مسیر آموزشی بهره‌مند شوند. گیتار کلاسیک از نظر داشتن قطعات متنوع سازی کم‌نظیر به شمار می‌رود و لازم است معلمان و هنرجویان با دیدی گسترده این قطعات را وارد برنامه آموزشی خود کنند. در هر یک از این و قطعه که در این مطلب مشاهده کردید، نکات آموزشی مختلفی برای رشد و تمرین وجود دارد.

آموزش دو قطعه محبوب برای گیتار کلاسیک

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *