ایده‌هایی پیرامون باره گیری در گیتار کلاسیک

نوشته‌ی بابک ولی‌پور

 

در میان تکنیک‌های مختلفی که در نوازندگی گیتار مورد استفاده‌اند، باره‌گیری یکی از پرکاربردترین‌هاست. در سبک‌های مختلف، از گیتار کلاسیک گرفته تا فلامنکو و راک و جَزً، باره‌گیری حضور جدی دارد. بارها هنرجویان این سوال را پرسیده‌اند:

چه کار کنم تا در باره‌گیری بهتر بشوم؟

تمرین اصولی و پرهیز از عجله به ما در بهتر شدن کمک می‌کند. باره‌گیری اساسا تکنیکی پرفشار است اما ما نباید فشار را از آنچه لازم است بیشتر کنیم. یک مثال:

برای برداشتن یک لیوان از روی میز شما به آن نیرو وارد می‌کنید. میزان این نیرو چقدر است؟

اگر میزانی نیرویی که وارد می‌کنید کمتر از یک حد مشخص باشد لیوان از روی میز بلند نخواهد شد. این مقدار را «حداقل» نیرو بنامیم. آیا می‌توانیم بیشترین مقدار را هم مشخص کنیم؟ بعید است! مگر آنکه لیوان در دستتان بشکند یا از شدت فشار دستتان درد بگیرد. در اینجا مهم رعایت حداقل است نه پیدا کردن حداکثر. آیا ما باید سعی کنیم حداقل نیرو را وارد کنیم؟ نه! چرا که برای اطمینان همیشه کمی بیشتر از حداقل نیرو لازم است. ما لیوان را با نیرویی بیش از حداقل در دستمان نگه می‌داریم.

بیایید از این مثال در باره‌گیری کمک بگیریم. شما به عنوان یک نوازنده گیتار کلاسیک می‌توانید حداقل نیرو را در انگشت خود پیدا کنید. سراغ یکی از فرت‌های دسته گیتار برویم و با انگشت ۱ باره بگیریم. در ابتدا فقط انگشت خود را در تماس با سیم‌ها قرار دهید تا صدای واضحی شنیده نشود. کم کم فشار را بیشتر کنید تا به صدا برسید. این حداقل نیروست. کمی بیش از آن برای کار ما کافی است. اگر بیش از آن فشار دهید هیچ کمکی به بهتر نواختنتان نخواهید کرد بلکه احتمالا کار خود را سخت می‌کنید.

آیا باره‌گیری را باید از فرت اول شروع کرد؟

نه لزوما! باره‌گیری را می‌توانید از میان دسته گیتار شروع کنید یا هرجایی که راحت هستید. فرت اول آسانترین فرت برای باره‌گیری نیست.

باره‌گیری را با چند سیم شروع کنیم؟

دو سیم! بدون عجله فرت‌های مختلف را با دو سیم امتحان کنید و به تدریج بر تعداد سیم‌ها اضافه کنید. قرار نیست باره‌های بیش از ۳ سیم خیلی زود به نتیجه مطلوب برسند، صبور باشید، این مسیر، مسیری پرماجراست.

ایده‌هایی پیرامون باره گیری در گیتار کلاسیک 1

وضعیت شست در پشت دسته چطور باشد؟

همیشه به یاد داشته باشیم که اغلب خستگی دست چپ ما مربوط به انگشت شست است. این انگشت باید به سایر انگشت‌ها کمک کند تا روی دسته راحت‌تر کار کنند اما بعضی مواقع این نکته را فراموش می‌کنیم. در ابتدای باره‌گیری انگشت شست بسیار بیش از میزانی که لازم داریم به دسته فشار وارد می‌کند. به تدریج باید این فشار را کم کنیم. محل قرار گیری این انگشت در باره‌گیری فرق چندانی با حالت عادی ندارد. حدودا میان انگشت‌های ۱ و ۲٫

با کدام قسمت انگشت ۱ سیم‌ها را فشار دهم؟

در باره‌گیری از قسمت چپ انگشت ۱ استفاده کنید. این قسمت سف‌تر از پشت انگشت است و با نیروی کمتر می‌تواند راه سیم‌ها را ببندد.

آیا فقط با انگشت ۱ باید باره گرفت؟

نه! با تک تک انگشت‌ها می‌توانید باره‌گیری را تمرین کنید. اما اغلب انگشت ۱ برای باره‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایده‌هایی پیرامون باره گیری در گیتار کلاسیک 2

آیا آکوردهای باره‌دار تمرین مناسبی برای باره‌گیری هستند؟

نه! ابتدا خود باره‌گیری را کار کنید و سپس از انگشت‌های دیگر کمک بگیرید. آکوردهای باره‌دار در شروع به دست شما فشار می‌آورند و مناسب نیستند.

 

در گیتارهای کلاسیک و فلامنکو انحنای پشت دسته در تقسیم فشار و عملکرد انگشت شست موثرند. گیتارهایی که پشت دسته‌ی گرد دارند کار شما را در باره‌گیری سخت می‌کنند. پس از مراحل اولیه باره‌گیری، از گام‌های  باره‌دار در تقویت باره‌گیری استفاده کنید.

از ساخت تمرینهای خلاقانه غافل نشوید. باره‌های مورب، پیش باره (hinge-bar) اشکال دیگر باره‌گیری است که پس از تسلط در باره‌گیری مرسوم می‌توانید سراغشان بروید. پیشروی مرحله به مرحله یعنی ساختن پایه‌ی محکم و قابل اعتماد، حواستان باشد!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *