دربارۀ تمرین موسیقی مفید

دربارۀ تمرین موسیقی؛ چگونه مفید تمرین کنیم

نوشتۀ بابک ولی‌پور

برنامه ریزی برای تمرین موسیقی یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است! سطح نوازندگی شما ارتباط مستقیم دارد با چگونگی تمرین شما. در اینجا استعداد یعنی بهتر تمرین کردن، هر ایده‌ای دارید باید به بالا رفتن کیفیت تمرین شما منجر بشود. بدون برنامه شاید گاهی زیاد تمرین کنید و برای لحظاتی به خود افتخار کنید اما این کافی نیست. برنامه ریزی در تمرین به شما کمک می‌کند با تمرکز بیشتر کار کنید و به تدریج استقامت بیشتری در تمرین داشته باشید.

کیفیت تمرین مهمتر از کمیت آن است. اما نباید گمان کرد که با تمرین کم می‌توان به جایی رسید! شما باید به اندازه مناسب و با کیفیت تمرین کنید، تمرین کم هرچقدر هم که با کیفیت باشد راهگشا نیست. چند پیشنهاد برای آنکه با کیفیت و احتمالا بیشتر تمرین کنید:

  • قبل از شروع تمرین، ذهن خود را آماده کنید.

  • شروع تمرین روزانه باید همراه با گرم کردن دستها و بدن باشد.

  • در تمرین عجله نداشته باشید.

  • هر قطعه را می‌توانید به چند بخش تقسیم کنید و در هر نوبت روی یک بخش کار کنید.

  • یک کمینه زمان برای خود مشخص کنید و زودتر از رسیدن به آن تمرین را قطع نکنید.

  • با معلمی کار کنید که شما را در مسیر درست یادگیری قرار دهد.

  • مرور قطعاتی که خوب می‌نوازید را در برنامه تمرینی بگنجانید.

  • تنوع و خلاقیت در تمرین ذهن شما را متمرکز نگه می‌دارد.

  • به استیل درست و استراحت به جا اهمیت بدهید.

  • به اجراهای با کیفیت گوش دهید و کنسرت‌های خوب را از دست ندهید.

تمرین اصولی موسیقی اسان نیست؛ شما برای تحمل سختی تمرین نیاز به انگیزه دارید. معلم در این زمینه می‌تواند مشوق شما باشد. مساله فقط این نیست که قطعاتی را بنوازید که دوست دارید، بلکه باید خودِ نواختن و بهتر شدن را دوست داشته باشید. فضای کلاس باید طوری پیش برود که شما به تمرین شوق بیشتری پیدا کنید. البته که فرض ما این است که شما آنقدر به موسیقی علاقه دارید که راهی کلاس شده‌اید اما در یک سفر داشتن همسفر بسیار موثر است چه برسد به راهنمایی که در کارش ماهر باشد و در جای درست شما را نجات دهد! بله، دقیقا گاهی معلم نقش نجات‌دهنده را دارد.

در برنامه ریزی برای تمرین موسیقی باید واقع بین بود. افزایش ناگهانی میزان تمرین یا استراحت‌های طولانی  روند شما را با مشکل مواجه می‌کند. خوب است هر روز تمرین کنید و بخشی از زمان را به گرم کردن، بخشی دیگر را به مرور قطعات پیشین، بخشی را به قطعات جدید و قسمتی از زمان را به تمرین‌های تکنیک اختصاص دهید. توان بدنی و سطح نوازندگی و انتظاری که از موسیقی دارید در زمان تمرین مهم است. تمرین مفید یعنی تمرین با تمرکز و با دقت به جزئیات. مساله فقط به صدا درآوردن ساز نیست، شما به همراه ساز خود قرار است فعالیتی معنادار داشته باشید. در هر تکرار از خود بپرسید که دنبال چه هستید و چقدر به هدفی که برای تمرین تعیین کرده‌اید نزدیک شده‌اید. برنامه تمرینی‌تان را با معلم خود کنترل کنید و از برنامه‌های دیگران کپی نکنید. بر توانایی‌هایتان تمرکز کنید اما ضعف‌هایتان را هم انکار نکنید. تمرین را باید به عادتی ضروری در خود تبدیل کنیم. همینجاست که موسیقی  به زندگی ما معنا می‌بخشد.

 

نوشتۀ بابک ولی‌پور

دربارۀ تمرین موسیقی مفید 1

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *