۴ ویدیوی آموزشی گیتار کلاسیک

نوشته و اجرای بابک ولی‌پور

باره گیری چیست و چه اهمیتی دارد؟

به گرفتن همزمان چند سیم با یک انگشت دست چپ باره گیری گفته می‌شود. مرسوم‌ترین شکل باره‌گیری، گرفتن سیمها با انگشت یک است. بسیاری از قطعات گیتار، در سطح‌های مختلف، نیازمند باره گیری هستند. گیتاریستها در سبک‌های مختلف خصوصا گیتار کلاسیک با موقعیت‌هایی مواجه می‌شوند که جز باره گیری چاره‌ای نیست.

در آموزش گیتار کلاسیک، در زمان مناسب و با تمرین کافی می‌توان باره‌گیری را آموخت. کتاب‌های آموزشی گیتار همگی بخش‌هایی را به باره‌گیری اختصاص می‌دهند اما آنچه هنرجو را قادر به یادگیری این تکنیک و اجرای صحیح آن می‌کند، آمادگی انگشتها و استیل درست است. در این نوشته سعی می‌کنم با کمک ویدیوهای آموزشی  ایده‌هایی را با شما در میان بگذارم. این ویدیوها پیشتر برای شرکت کنندگان در کلاس‌های آموزشی گیتار کلاسیک آنلاین که از طریق اسکایپ برگزار می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ویدیوی آموزشی گیتار کلاسیک
آموزش باره گیری در گیتار کلاسیک

چه زمانی باید باره گیری را تمرین کرد؟

یکی از اشتباهات رایج میان برخی گیتاریستها و حتی معلمین گیتار این است که زود سراغ باره‌گیری می‌روند. تنها زمانی می‌توان بدون آسیب و به شکل اصولی باره‌گیری انجام داد که انگشتها موقعیت‌های مختلف را روی دسته گیتار تجربه کرده باشند. یک هنرجوی گیتار کلاسیک باید مقدمات نوازندگی را طی کرده باشد و بعد شروع به یادگیری باره‌گیری کند؛ در غیر این صورت این کار فرسایشی و همراه با آسیب به انگشتها و نتیجه نامطلوب است. یکی از انتقادهای جدی به برخی کلاس‌های آموزش گیتار که تحت عنوان گیتار پاپ برگزار می‌شود همین است که در اکثر این کلاس‌ها بدون در نظر گرفتن فرایند تربیت انگشتها روی ساز، اقدام به باره‌گیری و ایجاد فشار بیش از حد روی دست چپ می‌شود.

تمرین‌های مربوط به باره گیری

 

باره‌گیری در ابتدا باید روی سه سیم آموخته شود. پس از آنکه نوازنده توانست فشار انگشت یک (انگشتی که با آن باره گرفته می‌شود) و انگشت شست را کنترل کند، می‌تواند باره‌های شامل ۴ ، ۵ و ۶ سیم را نیز تمرین کند. آنچه در تمرین باره‌گیری اهمیت دارد، تداوم در اجرای این تکنیک است. ما باید بتوانیم باره‌های پی‌درپی را به راحتی اجرا کنیم تا مطمئن شویم باره‌گیری را خوب یاد گرفته‌ایم. پس تمرین‌های مختلف را باید هر روز انجام دهید و در کنار آنها از قطعات و اتودهایی بهره بگیرید که بدون ایجاد فشار بیش از حد، شامل باره‌های مختلف باشند. صبور باشید و به تقسیم فشار انگشتها دقت کنید.

برای کنترل فشار انگشتهای دست چپ مطالعه متن زیر را به شما پیشنهاد می‌کنم:
https://babakvalipour.com/119/

 

در ادامه ویدیوهای آموزشی مربوط به باره‌گیری در گیتار کلاسیک را مشاهده می‌کنید. توجه کنید که برای تمرین باره‌گیری خصوصا در ابتدای یادگیری آن دست چپ باید گرم و آماده باشد. در شروع تمرینهای روزانه اقدام به باره‌گیری نکنید. ابتدا انگشتها را یک به یک روی دسته گیتار حرکت دهید و بعد از رسیدن به آمادگی از نیم باره شروع کنید. در این تمرین‌ها تمرکز اصلی بر گرفتن نیم باره است، همه این موارد را می‌توان روی باره با بیش از ۳ سیم نیز اجرا کرد.

ویدیوی آموزشی گیتار کلاسیک برای آموزش گیتار آنلاین

در تمرین زیر انگشت یک ابتدا یک فرت دلخواه را روی یک سیم می‌گیرد و بعد در همان فرت نیم باره گرفته می‌شود. این تمرین را می‌توان به باره کامل نیز تعمیم داد. دقت کنید که فشار از سمت چپ انگشت به سیم‌ها وارد شود:

 

آموزش گیتار کلاسیک نکات پایه‌ای درباره باره گیری

اضافه کردن انگشتهای دیگر به باره‌گیری و حرکت‌های متنوع آنها می‌تواند تسلط شما را در باره‌گیری بالا ببرد. مراقب باشید تا در این حرکات انگشت باره (انگشت یک) از حالت مناسب خارج نشود.

ویدیوی آموزشی گیتار کلاسیک درباره تکنیک باره گیری

و سرانجام ترکیب اسلر (لگاتو) با باره. در این مرحله انتظار داریم فشار انگشتها به خوبی کنترل شود و صدای تولید شده شفاف و دارای کشش مناسب باشد.

آموزش آنلاین گیتار کلاسیک، تکنیک باره گیری و اسلر (لگاتو)

سخن پایانی

آنچه در این مطلب شرح و نمایش داده شد، ایده‌هایی برای تمرینهای روزانه و آغازین باره گیری است. با امید به اینکه برای شما مفید باشند، منتظر نظرات و بازخوردهای شما هستم. در آموزش گیتار کلاسیک مانند هر ساز دیگر، دقت در به کارگیری درست تکنیک‌ها و بردباری در تمرین نقش موثری دارد. فرقی ندارد، آموزش حضوری باشد یا آنلاین، شما می‌توانید با دقت در حرکات و استمرار در تمرین در نوازندگی پیش بروید. آموزش گیتار کلاسیک را در هر سطحی که هستید بدون آسیب به بدن و اصولی پیش ببرید. امیدوارم تمرین لذتبخشی داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *