توصیه‌های دیوید راسل به گیتاریست‌ها (9)

وضعیت عمومی دست چپ

نکته‌ای به قلم دیوید راسل
ترجمه بابک ولی‌پور

 

اگر درباره وضعیت مناسب دست چپ در نوازندگی گیتار کلاسیک تردید دارید، این تمرین را امتحان کنید؛ شاید برایتان مفید باشد.

باره گیری و اجرای تریل یا تزیین با انگشت‌های 3و4، احتمالا سخت‌ترین کارهایی است که دست چپ در نوازندگی گیتار کلاسیک انجام می‌دهد. من وضعیت عادی دستم را بر مبنای همین دو مساله شکل می‌دهم.

با انگشت‌های 3 و 4 شروع کنید. آنها را به بهترین شکلی که می‌توانید روی سیم قرار دهید. مفاصل کم و بیش موازی سیم‌ها باشند و نوک انگشتها عمود روی سیم‌ها بنشینند. (تصویر 1) سپس با انگشت 1 آنطور که می‌توانید باره گیری کنید. (تصویر 2)

حتی اگر نتوانید خیلی خوب باره را نگه دارید، باز هم این یک وضعیت سودمند برای شما خواهد بود. آکوردهای متعدد دست شما را از وضعیت اولیه دور می‌کنند، منتها هرجا که موسیقی اجازه می‌دهد، دست را به وضعیت عمومی برگردانید.

من این نکته را در تثبیت وضعیت دست چپ مفید یافتم. امیدوارم به درد شما هم بخورد. از طراحی‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید.

تصویر 1

تصویر1

تصویر 2

تصویر 2

پی‌نوشت مترجم: هرچند در ابتدای این نوشتۀ کوتاه راسل به تریل و تزیین اشاره می‌کند اما آنچه به صورت عملی پیشنهاد می‌کند شامل این این موارد نیست. پیشنهاد می‌کنم بعد از تمرین وضعیت عمومی دست چپ، در کنار باره‌گیری تمرین‌هایی روی تزیین‌ها انجام شود. به این صورت که در حالی که همه انگشت‌ها روی یک سیم قرار گرفته، انگشت‌های 3و4 شروع به تزیین (آپوجاتورا، آچاکاتورا و مردان) و سپس تریل کنند. اجرای این تکنیک‌ها روی یک سیم، دو نوع اسلر کشیدنی و کوبیدنی (پایین رونده و بالا رونده) را شامل می‌شود. ابتدا با سرعت کم این تمرین را انجام دهید و به تدریج با حفظ وضعیت مناسب دست، سرعت را بالا ببرید.

 

شما می‌توانید سایر توصیه‌های دیوید راسل را در سایت مطالعه کنید. برای نمونه روی لینک‌های زیر کلیک شود:

توصیه‌های دیوید راسل به گیتاریست‌ها (8)

توصیه‌های دیوید راسل به گیتاریست‌ها (7)

توصیه‌های دیوید راسل به گیتاریست‌ها (6)

 

همچنین برای مطالعه بیش از 100 نکته از آموزش‌های دیوید راسل می‌توانید به کتاب “درس‌هایی از دیوید راسل” نوشته آنتونیو کنترراس با ترجمه بابک ولی پور مراجعه کنید که توسط نشر نکیسا منتشر شده است. برای سفارش کتاب اینجا کلیک شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *