گیتار الکتریک یا گیتار کلاسیک؟ کدام آسانتر است؟

نوشتۀ بابک ولی‌پور
نوازنده و مدرس گیتار

توضیح:در این متن به ویژگی‌های گیتار کلاسیک و گیتار الکتریک در آغاز آموزش موسیقی می‌پردازیم و در انتها درباره ساز اوکوله‌له (یوکوله‌له یا یوکوله‌لی) نیز توضیحاتی داده می‌شود. مخاطب این متن نه فقط بزرگسالان علاقه‌مند به نوازندگی گیتار بلکه والدینی نیز هستند که درباره انتخاب نوع گیتار برای فرزندشان دچار تردید هستند.

گیتار کلاسیک یا گیتار الکتریک؟

گیتار کلاسیک یا گیتار الکتریک؟ کدام یک در شروع آسانتر است؟

سازها در شروع با هم متفاوتند. از بعضی راحت‌تر می‌شود صدا درآورد؛بعضی را آسان‌تر می‌شود در دست گرفت. از نظر بدنی درگیری‌های متفاوتی را با سازها تجربه می‌کنیم و نوازندگی هر یک در شروع احساسات متفاوتی را در ما ایجاد می‌کند.هرچه پیش برویم با چالش‌های جدید و گاه منحصر به فرد مواجه می‌شویم؛ طوری که دیگر نمی‌شود گفت کدام ساز آسان‌تر است. هیچ یک ساده نمی‌ماند و سختی‌ها هم همیشگی نیستند.

درباره گیتار الکتریک و گیتار کلاسیک نیز می‌توان از منظر سختی یا آسانی صحبت کرد. گیتار الکتریک، در ابتدا راحت‌تر صدا می‌دهد و از نظر شیوه نگه داشتن آسانتر به نظر می‌رسد. نوازنده گیتار الکتریک با مضراب (pick) به سیم‌ها ضربه می‌زند در حالی که یک نوآموز گیتار کلاسیک باید با انگشت‌ها به سیم‌ها ضربه بزند که سخت‌تر است. با کمک امپ (تقویت کننده صدا) گیتار الکتریک صدادهی راحت‌تری نسبت به کلاسیک دارد.
بسیاری از علاقه‌مندان به گیتار با دیدن آسانی‌های ابتدایی گیتار الکتریک ممکن است دچار تعمیمی شتاب‌زده بشوند که همه چیز در گیتار الکتریک آسان‌تر از کلاسیک است. واقعیت این است که همه مواردی که در ابتدا در گیتار الکتریک آسان به نظر می‌رسند، بعدها به چالش‌هایی مهم تبدیل می‌شوند. تکنیک‌های مربوط به دست‌های راست و چپ در گیتار الکتریک متنوع‌تر از گیتار کلاسیک است و انتظار حرکات سرعتی از گیتاریست الکتریک بیش از گیتاریست کلاسیک است. هرچند تقویت‌کننده‌های صدا در ابتدا کار را برای نواختن آسان می‌کنند اما نمی‌توان در گیتار الکتریک به مهارت رسید بدون آنکه دانشی درباره این دستگاه‌ها و صدادهی مطلوب بدست آورد. استفاده از لوازم جانبی و نرم‌افزارها بخشی از دغدغه‌های گیتاریستهای الکتریک است و باید برای کار با آنها زمان بگذارد.

گیتار کلاسیک

گیتار کلاسیک دست ساز تولید خوزه رامیرز

شباهت‌های این دو ساز کم نیست اما بهتر است در انتخاب یکی از آنها برای شروع، بیش از توجه به آسانی یا سختی، به این نکته توجه کرد که می‌خواهیم چه نوع موسیقی‌ای را با آنها بنوازیم. موسیقی‌های پاپ را می‌شود با هر دو نواخت اما اگر به دنبال اجرای موسیقی کلاسیک، اسپانیایی و لاتین هستیم طبیعتا گیتار کلاسیک گزینه بهتری است و اگر علاقه‌مند به راک یا جز هستیم گیتار الکتریک مناسب ماست. اگر کم و بیش به همه این سبک‌ها علاقه دارید و در انتخاب نوع گیتار به یقین نرسیده‌اید، نگران نباشید.یکی را انتخاب کنید! مراحل ابتدایی را طی کنید و هر زمان شرایط را مهیا دیدید به گیتار دیگر نیز سر بزنید.
در آموزش موسیقی به کودکان، راحتی نواختن ساز و علاقه دو مولفه مهم محسوب می‌شوند. اگر فرزندتان قصد یادگیری یکی از این دو ساز، یعنی گیتار کلاسیک یا گیتار الکتریک، را دارد به نکات زیر توجه داشته باشید:
1. وزن گیتار الکتریک بیشتر از گیتار کلاسیک است.
2. گیتار الکتریک نیازمند تجهیزات جانبی بیشتر نسبت به گیتار کلاسیک است.
3. به دلیل استفاده از تقویت کننده‌های صدا، شدت صدای گیتار الکتریک بیش از گیتار کلاسیک است.

گیتار الکتریک

گیتار الکتریک تولید کارخانه فندر

پیشتر به کودکان توصیه می‌شد ابتدا گیتار کلاسیک را بیاموزند و سپس اگر تمایل داشتند سراغ گیتار الکتریک بروند. امروزه علاوه بر این نگرش می‌توان به روش دیگری نیز اندیشید که در صورت مهیا بودن شرایط و دسترسی به معلم و آموزش خوب، از ابتدا می‌توان کودکان را با گیتار الکتریک وارد جهان موسیقی کرد. البته یادگیری مباحث مربوط به نت خوانی و تئوری موسیقی را نیز نباید از یاد برد.
و نکته پایانی آنکه سازی مثل اوکوله‌له که شباهت‌های ظاهری با گیتار کلاسیک دارد، گزینه مناسبی برای یادگیری گیتار کلاسیک نیست. به بیان دیگر نمی‌توان این ساز را مقدمه‌ای برای یادگیری گیتار کلاسیک یا الکتریک به شمار آورد چرا که از نظر تعداد سیم و کوک، اوکوله‌له متفاوت از گیتار است. برای یادگیری گیتار کلاسیک در سنین کم می‌توان از گیتارهای سایز کوچک نظیر “یک چهارم” و “دو چهارم” استفاده کرد. کوچک بودن سایز اوکوله‌له به معنای مناسب بودن آن برای یادگیری گیتار در کودکان نیست.

او و له له

اوکوله‌له؛ سازی شبیه به گیتار که دارای 4 سیم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *