گفتگو با یوجا ونگ، پیانیست چینی

یوجا ونگ (Yuja Wang) یکی از پیانیست‌های مطرح روزگار ما به شمار می‌رود. او علاوه بر تکنیک عالی، این توانایی را دارد که آثار آهنگسازان مختلف را فارغ از پیچیدگی آنها به راحتی و با احساس موسیقایی عمیق اجرا کند. او با کمپانی مطرح دویچه گرامافون قرارداد دارد و سالانه کنسرت‌های مختلفی را در سراسر جهان برگزار می‌کند. در زیر گفتگویی با یوجا ونگ را می‌خوانیم:

سخت‌ترین و بهترین قسمت‌های موزیسین بودن را چه می‌دانی؟

یوجا ونگ: به عنوان سولیست مجبورم زیاد سفر کنم. علاوه بر تنهایی، زحمت حمل وسایل و گم نکردن پاسپورت را هم بر دوش دارم. بهترین بخش اما شادکامی وقت تمرین با ارکستر و خود کنسرت است. این تجربه‌ها به قدری ارزشمندند که نمی‌توانم با چیزی عوضشان کنم و به همین خاطر است که سختی‌های سفر را جدی نمی‌گیرم.

 

درباره چشم‌انداز موسیقی کلاسیک در حال حاضر چه نظری داری؟ آیا وضعیتش بحرانی است؟

من موسیقی کلاسیک را خیلی متفاوت از سایر ژانرهای موسیقی نمی‌بینم و البته در چین موسیقی کلاسیک در حال شکوفایی است. فکر می‌کنم تا زمانی که موسیقی با قلب انسان سخن بگوید، تعداد این آدم‌ها مهم نیست، به کار خود ادامه خواهد داد.

 

بعضی احساس می‌کنند که دیگر نیاز به ضبط جدیدی نیست و همه چیز به خوبی قبلا انجام شده. به این گروه چه می‌گویی؟

دست از خواندن کتاب بردارید! قبلا خوانده شده! یا دیگر به رستورانی که قبلا رفته‌اید نروید چون قبلا آنجا غذا خورده‌اید! ممکن است غذا یکسان باشد اما آشپز عوض شده. حتی یک آشپز ثابت یک غذای مشخص را همیشه یکسان بازتولید نمی‌کند. درباره ضبط نیز شرایط مشابه است.  نوازنده فقط چیزی که در نت آمده را نمی‌نوازد بلکه نگرش شخصی و تجربه خود را وارد اجرا می‌کند و این یعنی بدیع و بی‌مانند بودن.

 

” تفسیر” برای تو چه معنایی دارد؟

تفسیر یعنی قطعه‌ای که می‌نوازم چه معنایی برایم دارد. تفسیر چیزی شخصی درباره زندگی خودم است که به واسطه موسیقی می‌توانم آن را بیان کنم.

یوجا ونگ پیانیست چینی

یوجا ونگ پیانیست چینی

چطور میان عواطفت نسبت به موسیقی و مقصود و نیت آهنگساز تعادل برقرار می‌کنی؟

این دو طی یک فرایند با هم ترکیب و منسجم می‌شوند. در تمرین شخصی و تمرین با ارکستر و در کنسرت به انجام می‌رسد، به شرطی که متمرکز و مبتکر باشی.

 

تو با این دیدگاه موافقی که مردم برای لذت بردن از موسیقی کلاسیک لازم است آموزش ببینند؟

کاملا مخالفم. موسیقی یا خوب است یا بد؛ ربطی به ژانر ندارد. موسیقی خوب همیشه قلب مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر کسی برای موسیقی کلاسیک ارزش قائل نباشد، احتمالا برای موسیقی بطور کلی ارزشی قائل نیست. هرچقدر کسی بیشتر به موسیقی گوش دهد، بیشتر نسبت به چیزی که می‌شنود حساس خواهد شد و آن را بیشتر تحسین خواهد کرد.

 

ارتباطت را با سازت چطور توصیف می‌کنی؟

ارتباطی آمیخته با عشق و تنفر، بسیار پیچیده!

 

ترجمه بابک ولی‌پور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *