کتاب راهنمای تمرین موسیقی برای والدین و نوآموزان

کتاب راهنمای تمرین موسیقی برای والدین و نوآموزان، نوشتۀ تام هینی با ترجمه بابک ولی‌پور منتشر شد.این کتاب شامل دو بخش کلی است، یکی برای هنرجویان و دیگری برای والدین. این کتاب در حوزه آموزش موسیقی را نشر گیسا منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

هنرجویان با هر سازی می‌توانند مطالب این کتاب را به کار بگیرند و لازم نیست که والدین حتما دانش موسیقی یا مهارت نوازندگی داشته باشند. بخش مربوط به والدین به چرایی و ضرورت تمرین موسیقی می‌پردازد و بخش مربوط به نوآموزان به چگونگی. یکی از مسائل مهم در آموزش موسیقی، تمرین و دیدگاه‌های مربوط به آن است. بدون درک درست از آموزش و تمرین موسیقی، والدین و فرزندان نمی‌توانند به دیدگاهی واقع‌بینانه و مناسب در زمینه موسیقی دست پیدا کنند.

“ذهن و بدن به دو شکل متفاوت می‌آموزند” و “هیچکس تمرین نمی‌کند که در نهایت موسیقی را توضیح بدهد. همه تمرین می‌کنند تا بنوازند” و “زمانی آن را می‌فهمید که دستتان آن را فهمیده باشد” نمونه‌هایی از ایده‌هایی است که در این کتاب مطرح می‌شود.

“خوشبین باشید”، “ثبات داشته باشید” و “آهسته بروید” عاداتی است که در این کتاب مربوط تمرین موسیقی مورد تاکید قرار می‌گیرند. تام هینی معتقد است که این عادات را هیچ انسانی از ابتدا آگاهانه درون خود ندارد و با تمرین و پیگیری و حمایت والدین و اطرافیان است که به تدریج شاهد رشد آن در کودک خواهیم بود.

“تمرین یعنی جست و جو و کسب مهارت در رسیدن به حرکات ایده‌آلی که در اجرای موسیقی ضرورت دارند” و “نواختن و تمرین کردن دو چیز متفاوت‌اند. موسیقیدان‌ها افرادی هستند که هر دو را یاد می‌گیرند.” این نگاه به تمرین نیازمند آموزش و گفتگو درباره آن است. در این کتاب این عبارات تامل برانگیز طرح و بررسی می‌شوند. 

از انجا که آموزش و تمرین موسیقی یکی از دغدغه‌هایم است، پس از مطالعه کتاب تمرین موسیقی برای والدین و نوآموزان، از دقت، سادگی و نگاه ریزبین و عمیق آن خوشم آمد و انتشار ترجمۀ فارسی آن را ضروری دیدم. امیدوارم مطالعۀ این کتاب برای گروه‌های مختلف لذتبخش باشد و موجب تغییرات موثر در نگاه آنها به موسیقی و تمرین آن بشود. نه تنها والدین و فرزندان بلکه گروه‌های مختلف سنی و دست‌اندرکاران موسیقی نیز می‌توانند مخاطب این کتاب باشند.

کتاب راهنمای تمرین موسیقی
کتاب راهنمای تمرین موسیقی برای والدین و نوآموزان با ترجمه بابک ولی‌پور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *