کارلوس باربوسا لیما به روایت فرهنگ موسیقی Grove

نوشته‌ی رونالد سی. پرسل
ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

کارلوس باربوسا لیما (Carlos Barbosa-Lima) گیتاریست برزیلی متولد ۱۷ دسامبر ۱۹۴۴ در سائوپائولوست. او از هفت سالگی شروع به آموختن گیتار کرد. از نه سالگی کلاسهایی را با «ایزایاس ساویو»، یکی از بهترین معلمان گیتار در آمریکای جنوبی، آغاز کرد؛ کسی که موفقیت باربوسا لیما را پیش‌بینی کرد.

بشنویم اجرای کارلوس باربوسا لیما را از میلونگا از سوییت آنتیانا اثر ارنستو کوردرو

اولین کنسرتهایش در سال ۱۹۵۷ در سائوپائولو بود که بلافاصله به اجراهایش در ریو دو ژانیرو متصل شد. در این زمان، در سیزده سالگی، شروع به ضبط اولین مجموعه از نواخته‌هایش کرد. از ۱۹۵۸ به طور منظم در تلویزیون برزیل اجرا کرد و به کنسرتهایش در سرتاسر برزیل ادامه داد. در سال ۱۹۶۰ مجموعه کنسرتی را در مونتویدئو، یکی از مراکز اصلی گیتار در آمریکای جنوبی، اجرا کرد. رشد فزاینده‌ی توفیق جهانی او، آهنگسازان برجسته‌ای را بر آن داشت که آثاری را به او تقدیم کنند؛ از جمله‌ی این آهنگسازان گوئیدو سانتورسولا، فرانسیسکو میگنوره و آلبرتو جیناسترا هستند.
در سال ۱۹۶۷ باربوسا لیما اولین تور کنسرتهای خود در آمریکا را برگزار کرد. به سبب موفقیت این تور، بورس کاملی را از سوی دولتهای اسپانیا و برزیل برای شرکت در مسترکلاس‌های آندرس سگوویا دریافت کرد. این کلاسها در سانتیاگودی کامپوستلا در سال ۱۹۶۸ دایر شد و باربوسا لیما مورد تمجید فراوان سگوویا قرار گرفت. در سال ۱۹۷۱ اجراهایش را در لندن پی گرفت.
باربوسا لیما تنظیم‌های متعددی از آثار آهنگسازان مختلفی نظیر اسکارلاتی، دبوسی، گرشوین و اسکات جوپلین را برای گیتار کلاسیک انجام داده است که به وفاداری به اصل اثر مشهور هستند. تعدادی از تنظیمهایش در آثار ضبط شده‌اش نمایان است. او همچنین مقالاتی را درباره‌ی گیتاریستها و موسیقی مربوط به گیتار نوشته است.

کتاب تنظیمهای باربوسا لیما

کتاب تنظیمهای باربوسا لیما از اسکات جوپلین

کتابشناسی

W.M. Appleby: ‘Carlos Barbosa-Lima’, Guitar News, no.42 (1958), 45 only; no.48 (1959), 78 only; no.99 (1968), 104 only

P. Danner: How I Came to the Guitar’, Soundboard, xxi/1 (1994), 5–۱۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *