چگونه به موسیقی گوش بدهیم؟

دنیل برنبویم، پیانیست و رهبر ارکستر، از دیدگاه خود درباره موسیقی و گوش دادن به آن می‌گوید:

صحبت از چگونگی گوش دادن به موسیقی سخت است. زیرا موسیقی برای افراد مختلف معناهای متفاوتی دارد. همچنین برای یک فرد در زمان‌های متفاوت می‌تواند معناهای متغیر داشته باشد. با این همه از یک چیز مطمئنم: شما می‌توانید از موسیقی برای رشد، لذت، شیدایی و برای فراموشی مشکلاتی که در طول روز با آن مواجه هستید، بهره ببرید.

پس موسیقی می‌تواند باعث از یاد بردن دنیا شود و این چیز بدی نیست. اما من فکر می‌کنم موسیقی بسیار بیش از اینهاست. به نظرم آهنگسازان بزرگ چه در گذشته و چه امروز نظیر باخ، بتهوون، وردی، واگنر، بولز، دبوسی و هر فرد دیگری که شما در نظر دارید، تنها به دلیل از یادبردن ناملایمات دست به کار آهنگسازی نشده‌اند. بنابراین پرسش اینجاست که: موسیقی چه چیزی به ما می‌دهد؟ و ما برای دریافت آن چه باید کنیم؟

دنیل برنبیم، نوازنده و رهبر ارکستر

دنیل برنبیم، نوازنده و رهبر ارکستر

موسیقی چیزهای زیادی به ما می‌دهد. یکی از آنها لذت است؛ حتی وقتی شنیدن موسیقی ما را دچار رنج و غصه می‌کند، ما در حال لذت بردن هستیم. بارها در ارکسترها از سوی نوازنده‌ها مورد این سوال قرار گرفته‌ام که “ما چطور از یک مارش وداع و خاکسپاری لذت ببریم؟” من معتقدم حتی موسیقی مربوط به خاکسپاری لذت‌بخش است و اینطور نیست که ترسناک باشد. موسیقی در آن واحد همه جور احساس را در خود دارد. موسیقی هرگز نمی‌خندد، لبخند نمی‌زند، گریه نمی‌کند؛ موسیقی همیشه همزمان هم می‌خندد و هم می‌گرید. موسیقی به ما اجازه می‌دهد تا از نظر عاطفی به تجربه‌هایی دست پیدا کنیم که بدون حضور در جهان موسیقی ممکن نیست.

به نظرم بسیار مهم است که شنوندۀ موسیقی کاملا بر آنچه می‌شنود تمرکز کند. پیش از آغاز موسیقی چند لحظه سکوت کنید. پس از آغاز بر اولین نتی که می‌شنوید درنگ کنید و به چیزهای دیگر مثل فهرست خرید و همسر و چیزهایی که باشد شسته شوند فکر نکنید. روی اولین نت صبر کنید و با موسیقی پرواز کنید، تا آخرین نت. میزان لذتی که از این کار می‌برید کاملا بدیع است و در هیچ چیز دیگری در دنیا و زندگی نیست. لازم نیست متخصص موسیقی باروک یا قرن نوزدهم و معاصر باشید، کافی است اراده‌ای برای اتصال خود به موسیقی داشته باشید؛ موسیقی‌ای که با گوشها دریافت می‌کنید و با آن به پرواز در می‌آیید.

البته که راه‌های مختلفی برای گوش دادن به انواع موسیقی وجود دارد. با گوش دادن به موسیقی سمفونیک، اپرا، موسیقی پیانو، موسیقی مجلسی و غیره یاد می‌گیرید که با هر یک چطور رفتار کنید. وقتی واقعا یاد بگیرید که چطور آنها را به خود پیشکش کنید، شبیه بخشیدن خود به انسانی دیگر، متوجه می‌شوید که چه نوع موسیقی‌هایی برای شما گیراتر و موثرترند. مثل پیدا کردن انسان‌هایی که در هر زمینه برای شما جذاب‌ترند. سراغ هر نوع موسیقی‌ای که بروید، آنچه نیاز دارید، تمرکز کامل بر چیزی است که می‌شنوید. هر چه بیشتر و بهتر دریافت کنید، بیشتر بهره‌مند می‌شوید.

 

 

ترجمه بابک ولی پور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *