۷ ایده برای کلاس موسیقی و ارتباط معلم و هنرجو

نوشتۀ بابک ولی‌پور؛ نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک

کلاس موسیقی -حضوری یا آنلاین- برآمده از ارتباط انسان‌هاست. هر دو طرف این ارتباط، معلم موسیقی و هنرجو، باید تلاش کنند که به واسطه این کلاس نه فقط در مسیر موسیقی بلکه در شناخت بهتر از افکار و عواطف خود قدم بردارند. فرقی ندارد نوازنده گیتار باشید یا تار، خواننده باشید یا هنرجوی آهنگسازی؛ هر کلاسی که نام هنر و موسیقی را بر خود دارد، باید از ارتباطی انسانی و رشدمحور حکایت کند.

درباره عوامل موثر در کار معلم و هنرجو در آموزش موسیقی، آنلاین و حضوری، پیشتر مطالبی را در همین سایت منتشر کرده‌ام. برای مطالعه می‌توانید اینجا کلیک کنید. آنچه در این متن می‌خوانید مواردی جدیدی است که می‌تواند به شما چه خود هنرجو باشید و چه فرزندتان کمک کند. هفت موردی که در راستای ارتباط معلم و هنرجو و مختوای کلاس مطرح شده، ممکن است برای بسیاری از معلمان آشنا باشد اما در عمل باید آنها را ردیابی کرد و میزان تحققشان را در کلاس موسیقی مورد بررسی قرار داد.

  1. ضبط صوتی و تصویری کل جلسه آموزشی یا تمرین‌ها همیشه مثبت نیست و می‌تواند مخل رشد در نوازندگی باشد. باید این باور را در هنرجو تقویت کرد که مشکلات رفع شدنی‌اند و یکی از اهداف مهم کلاس موسیقی همین است. پس از اشتباه نترسد و معیار سنجش را نه فقط در درست نواختن بلکه رسیدن به اهدافی بداند که معلم از او خواسته است.
  2. با هنرجو درباره روش‌های رفع مشکل گفتگو شود. همیشه لازم نیست جواب را مستقیم به هنرجو داد یا اشکالش را به سرعت تصحیح کرد. از او بپرسیم که فکر می‌کند علت مشکل در اجرا یا درک قطعه چه بوده و گفتگو را از موارد جزئی به سوی اصول کلی هدایت کنیم.
  3. خشونت، توهین و بی‌تفاوتی نسبت به هنرجو اثرات مخربی در آموزش و روان او دارد. با معلمی که توان کنترل رفتار خود را ندارد نباید آموزش را ادامه داد. عکس این مساله نیز اتفاق می‌افتد؛ برخی هنرجویان نسبت به معلم و کلاس موسیقی آداب مناسب را به جا نمی‌آورند؛ معلم نیز وظیفه دارد روان خود را از گزند آسیب‌ها حفظ کند. به بیان دیگر هیچ یک از طرفین، نه معلم موسیقی و نه هنرجو نباید به دیگری آسیب روحی وارد کند.
  4. سه نوع هدف در کلاس موسیقی و تمرین موسیقی مد نظر قرار دارد: کوتاه مدت؛ میان مدت و بلند مدت. در آموزش مناسب هر سه هدف ارزشمند تلقی می‌شود. گفتگو در این باره از بخش‌های جدایی ناپذیر هر آموزش جدی است. گاهی هنرجویان اهداف بلند مدت را فدای اهداف کوتاه مدت می‌کنند، معلم ضمن درک هنرجو وظیفه دارد او را نسبت به مسیر پیش رو آگاه کند و تسلیم هیجانات هنرجو نشود. در کلاس موسیقی معلم وظیفه راهنمایی را بر عهده دارد پس لازم است اطلاعات و شناختی بیش از هنرجو داشته باشد و او را از طریق استدلال قانع کند.
  5. در پایان کلاس و دوره این سوالات را مطرح کنید:
    چه مواردی برایت لذتبخش بود؟
    از کدام بخش کارت راضی بودی؟
    برای رفع مشکلات چه برنامه‌ای داری؟
    ایده‌ها و انگیزه‌های تمرینی‌ات نسبت به قبل چه تغییری کرده؟
    خودت را در مسیری که در آن قدم برمی‌داری و نسبت به اهدافت کجا می‌بینی؟
    چه پیشنهادی برای بهبود روند کلاسمان داری؟
    چه چیزهایی نیاز به تقویت و تمرین بیشتر دارند؟
  6. دقایق ابتدایی کلاس را به گرم کردن و تمرکز جسم و ذهن و پایان کلاس را به جمع‌بندی اختصاص دهید. کلاس موسیقی خوب به هنرجو کمک می‌کند که بداند در خانه چه چیز را به چه شکل و چه مقدار تمرین کند.
  7. هنر معلم و شاگرد این است که مسیری را با هم بسازند و طی کنند که هر دو آن را دوست داشته باشند.
نکات مهم درباره کلاس موسیقی
نکات مهم درباره کلاس موسیقی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *