پیشنهاد دو رمان برای نوجوانان

معرفی دو کتاب از نشرهای هوپا و پیدایش

نوشتۀ بابک ولی‌پور

یک) داستان دختری نوجوان، علاقه‌مند به عکاسی که زندگی نسبتا آرامی را با خانواده خود می‌گذراند. چالش ابتدای داستان این است که مادر به او اجازه نمی‌دهد گوشهایش را برای داشتن گوشواره سوراخ کند؛ لیو از مادر گله‌مند است و احساس مختار نبودن می‌کند. مادر سرانجام با او همراهی می‌کند اما دختر کوچک داستان ما کم کم متوجه بیماری مادر و شرایط اضطراری خانواده می‌شود.

“زمان به وقت قاصدک” داستانی واقع‌گرا و تلخ است. خواندن آن تجربه‌ای عمیق و گاه بی‌تاب کننده است هرچند به ما نشان می‌دهد که در تاریکترین لحظه‌ها، همان زندگی که می‌گیرد چیزی برای ادامه مقابلمان می‌گذارد.

ایزاک، برادر لیو، دچار سندروم آسپرگر است. ارتباط اعضای خانواده با او و مراعات و مدارایی که با او دارند، بخشی آموزنده از کتاب است.

نوجوانانی که عزیزی را از دست داده‌اند یا با بیماری سخت آنها درگیرند، با خواندن این کتاب می‌فهمند که در این مصیبتها تنها نیستند.

“زمان به وقت قاصدک”

ربکا وسکات

مترجم: مهتاب محبوب

نشر هوپا

۳۱۲ صفحه

پیشنهاد دو رمان برای نوجوانان 1
زمان به وقت قاصدک/ نشر هوپا

دو) اگر کودکی دبستانی در کمپی تفریحی گم شود، احتمالا می‌داند که باید به پلیس مراجعه کند و از آنها کمک بگیرد. حتی اگر پلیسی را پیدا نکنکد بد نیست به خانواده‌های ساکن در آن منطقه تفریحی که با بچه‌های آنها همبازی است ماجرا را بگوید یا به آنها به دروغ نگوید که مادرش برای تهیه دارویی رفته و باز می‌گردد. جک مارتل یازده ساله اما وقتی متوجه می‌شود که مادرش او را ترک کرده، تصمیم می‌گیرد وارد سفری پرماجرا برای رسیدن به خانه شود. او نمی‌خواهد کسی از این ماجرا باخبر شود چراکه با توجه به سابقه روحی مادرش، نگران است دیگر اجازه ندهند آنها با هم زندگی کنند. جک عاشق فیل‌هاست و می‌خواهد هرطور شده تنها فیلی که در آن منطقه است را ببیند. روزهای سختی را با گرسنگی و درد می‌گذراند، اما هدف‌ها و باورهایش را رها نمی‌کند و سرانجام ما را با همه اضطراب‌هایی که با او تحمل می‌کنیم با خود به نقطه‌ای امن می‌رساند.

“کوچک اندازۀ فیل” داستانی پرماجرا و نفس گیر است. فیل‌ها مانند انسان‌ها جمعی زندگی می‌کنند اما جک با همه علاقه‌ای که به این موجودات اسرارآمیز دارد با نوعی بی‌اعتمادی از جامعه انسانی فاصله گرفته تا مبادا مادرش را برای همیشه از دست بدهد ؛ او از مادر عصبانی است اما سعی می‌کند وضعیت او را درک کند. انسان‌های خوبی که در مسیر جک قرار می‌گیرند یادآور این نکته به ما هستند که هنوز روشناهای امیدبخشی در جهان ما سوسو می‌زند.

“کوچک اندازۀ فیل”

جنیفر جیکوبسن

مترجم:آنیتا یارمحمدی

نشر پیدایش

۳۳۶ صفحه

پیشنهاد دو رمان برای نوجوانان 2
کوچک اندازه فیل/ نشر پیدایش

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *