دربارۀ کتاب زنان پیشرو از نشر هوپا

نویسندۀ متن: بابک ولی‌پور

معرفی چهره‌های تاثیرگذار و نامدار یکی از دغدغه‌های نویسندگان و ناشران کودک و نوجوان درسراسر دنیاست. کتاب‌های متنوعی به شرح زندگی و دستاوردهای دانشمندان، هنرمندان، سیاستمداران و ورزشکاران پرداخته‌اند. اما آنچه هنوزبسیار جای کار دارد، انتشار آثاری است که به معرفی زنانی بپردازند که در اجتماع خود سبب تغییر باورها و رشد شده‌اند. این رویکرد در جهان با جدیت دنبال می‌شود و در ایران نیز خوشبختانه شاهد آن هستیم.

کتاب “زنان پیشرو” داستان زندگی پنجاه زن ایرانی است که در حوزه‌های مختلف از ورزش گرفته تا هنر، از پزشکی گرفته تا کارآفرینی اثرگذار بوده‌اند.  دستاوردها و جایگاه زنانی که در این کتاب با آنان آشنا می‌شویم متفاوت است، برخی از آنان چهره‌هایی جهانی‌اند و برخی با وجود خدمات بی‌نظیرشان برای بسیاری از ما ناآشنا مانده‌اند. و البته که این نکته را نیز نباید از یاد برد که جای بسیاری از زنان تاریخ‌ساز کشورمان در آن خالی است.

مطالعه کتابهایی نظیر “زنان پیشرو” نه فقط برای دختران بلکه برای پسران نیز ضروری است. برای ساخت جهانی بهتر ناگزیر باید در کلیشه‌های متداول بازبینی کنیم و بپذیریم انسان چیزی است فراتر از جنیست و نژاد. این نوع کتاب‌ها جنسیت زده نیستند بلکه به ما کمک می‌کنند نیمی از جامعه را که به دلایل مختلف و البته به ناحق کمتر شناخته شده‌اند،بشناسیم و احیانا در باورهای خود تجدید نظر کنیم.

الهام نظری و گلچهره سهراب دبیران تالیف این کتاب هستند که نشر هوپا منتشر کرده است.چهل تصویرگر در این پروزه مشارکت داشته‌اند که همگی زن هستند. ای کاش از مردان نیز برای حضور در چنین پروژه‌هایی دعوت شود. به هر زن پیشرو یک صفحه و یک تصویر اختصاص داده شده است. در مقدمه کتاب آمده است: “…تلاش کرده‌ایم نقطه ضعفها و مشکلات و شرایط سخت زندگی این زنان را در داستان بیاوریم تا خوانندگانمان بدانند اینها زنانی هستند از جنس ما نه قهرمانانی افسانه‌ای.”

برخی از چهره‌های نام برده در کتاب عبارتند از: توران میرهادی، مریم میرزاخانی، سیمین دانشور، ایران درودی، مینو محرز، رخشان بنی‌اعتماد، سیمین بهبهانی و پروانه وثوق.

 

نام کتاب: زنان پیشرو

داستان‌هایی برای دختران ایران

 

دبیران تالیف: الهام نظری و گلچهره سهراب

ناشر:هوپا

تعداد صفحه:۱۱۵

چاپ ششم:۱۳۹۸

 

دربارۀ کتاب زنان پیشرو از نشر هوپا 1

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *