درباب قطع شدن کلاسهای موسیقی در ایام امتحانات

نوشته‌ی بابک ولی‌پور

در دوره‌های مختلف به خصوص ایام امتحانات برخی دانش‌آموزان و والدین تصمیم به توقف کلاسهای موسیقی می‌گیرند. آنها معتقدند که در این بازه زمانی – دو تا چهار هفته- وقتی برای کلاس آمدن ندارند و باید تا می‌توانند درس بخوانند.
اگر به توانایی‌های انسان و روند یادگیری و بازدهی او توجه کنیم، درمی‌یابیم که نمی‌توان بدون استراحت چند ساعت با بازدهی بالا پشت سرهم درس خواند و به هیچ چیز دیگر احساس نیاز نکرد. موسیقی در ایام امتحانات می‌تواند نقشی مفید ایفا کند، پس چرا هرچقدر با دانش‌اموز یا والدین در این باره صحبت می‌کنم اغلب همچنان بر توقف کلاس پافشاری دارند؟
مشکل را شاید بتوان در ضعف برنامه‌ریزی و نگاه نادرست خانواده‌ها به کلاس موسیقی دید. اگر دانش‌آموز در طی سال تحصیلی با برنامه‌ریزی پیش رفته باشد نیازی به ایجاد فشارهای غیرعادی در درس خواندن در ایام امتحان نخواهد بود. حتی اگر در ایام امتحان مجبور به تخصیص ساعتهای زیاد به درس باشد، تمرین موسیقی میان هر نوبت مطالعه کارایی مغز را بالا برده و از استرس می‌کاهد. تمرین نکردن موسیقی و انصراف از کلاس بیشتر ناشی از ضعف دانش‌آموزان و والدین در برنامه ریزی است و البته این باور غلط که با حذف تفریحات و امور مورد علاقه در یک دوره زمانی می‌توان به نتیجه مطلوب رسید. شما بدون تمرین موسیقی راندمان بیشتری نخواهید داشت، باور کنید!
نکته دیگر برمی‌گردد به نگاهی که اکثر خانواده‌ها به آموزش موسیقی دارند. آنها گمان می‌کنند کلاسهای موسیقی صرفا جنبه تفریحی دارند و اگر فرزندشان یک دوره تفریح نکند اتفاقی نمی‌افتد. افراد با کاهش تمرین و عدم حضور در کلاس نه تنها در سطح خود باقی نمی‌مانند بلکه پسرفت کرده و بعد از بازگشت احتمالی به کلاس دچار مشکل می‌شوند. معلمهای موسیقی می‌توانند تا حدودی به خانواده‌ها و هنرجویان در تغییر باورهای نادرستشان کمک کنند اما خوب است برای یکبار هم که شده والدین به حرفهای معلمان موسیقی در این زمینه اعتماد کنند و روند تمرین و کلاسهای موسیقی فرزندشان را در ایام امتحانات به هم نریزند، نتیجه بهتر از آن چیزی است که فکر می‌کنند و احتمالا مجبور به تغییر پیش‌فرضهای خود شوند. توقف کلاسهای موسیقی به بهانه امتحانات، موسیقی را در نظر فرزندان امری غیرضروری جلوه می‌دهد؛ پیامد این نگاه رها کردن موسیقی و بسیاری از امور فرهنگی دیگر در سالهای بعد است، حتی زمانی که دیگر خبری از امتحانها نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *