تصحیح و توضیح پیرامون برخی موارد کتاب «درس‌هایی از دیوید راسل»

بعد از گذشت چند ماه از انتشار کتاب «درس‌هایی از دیوید راسل» خوشحالم که برخی از خوانندگان نظرات خود را با من مطرح کرده‌ و از نقاط ضعف و قوت کتاب می‌گویند. از مهمترین انگیزه‌هایم درترجمه و انتشار این مجموعه، اهمیتی بود که در توصیه‌های کوتاه آن دیدم. خوانده شدن و درگرفتن بحث پیرامون این کتاب علاوه بر اینکه برایم مایه‌ی لذت است، به من کمک می‌کند تا اشکالات و ابهامات مربوط به متن را بیش از پیش متوجه شده و در حد توان در تصحیح و توضیح آن بکوشم.

در این متن به مواردی می‌پردازم که اغلب از سوی مخاطبین کتاب  پرسیده شده و درباره‌اش گفتگو کرده‌ایم. به مرور دیگر مواردی که نیازمند توضیح و تصحیح هستند نیز به این متن اضافه می‌شوند.
از همه‌ی همکارانم که این کتاب کوچک را می‌خوانند و نظرات خود را پیرامون آن با من در میان می‌گذارند سپاسگزارم. آنچه در ادامه می‌آید برداشت من از توصیه‌هاست که خود جای بحث و تامل دارد و قرار نیست صد در صد درست باشد.

تصحیح و توضیح پیرامون برخی موارد کتاب «درس‌هایی از دیوید راسل» 1

 

توصیه شماره‌ی ۸

در این توصیه راسل پیشنهاد می‌کند تا برای رسیدن به انگشت‌گذاری آسان قطعه را از انتها به ابتدا بخوانیم. از انتها به ابتدا نواختن و خواندن قطعه یکی از پیشنهاداتی است که از سوی برخی مدرسین برای حفظ کردن و بهتر نواختن قطعات به نوازندگان می‌شود. در این مورد شاید این سوال بوجود بیاید که چطور این روش به انگشت‌گذاری آسان کمک می‌کند؟ به نظر می‌رسد این توصیه را دیوید راسل در شرایطی به شاگردش کرده که احتمالا او در اجرای خود از یک قطعه به مشکلی مربوط به انگشت گذاری برخورده کرده است. آنچه راسل پیشنهاد می‌دهد شروع از جایی است که به مشکل برخورد کرده‌ایم اما نه به سمت جلو بلکه به سمت عقب. این کار هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی به نوازنده کمک می‌کند تا بر مشکل غلبه کند. راسل در ادامه می‌گوید از جایی که سخت‌تر است شروع کن و معکوس حرکت کن. این ایده می‌تواند علاوه بر بهبود انگشت گذاری، ضعف احتمالی آن را نیز آشکار کند. طبیعتا برای رسیدن به انگشت گذاری آسان در قطعات روشهای مختلفی وجود دارد که عمومی‌تر و مفیدتر هستند اما می‌توان به این پیشنهاد راسل نیز در مواقعی که به مشکل در اجرا برمی‌خوریم فکر کرد.

 

توصیه شماره‌ی ۱۱

راسل در این نکته از تقسیم سختی بین دو دست صحبت می‌کند. برخی از خوانندگان می‌پرسند چطور ممکن است کاری را که دست راست انجام می‌دهد، که ضربه به سیم است را به دست چپ منتقل کنیم؟

گاهی می‌توان برای سبک کردن کار دست چپ از پرش یا نواختن اسلر اجتناب کرد و با تغییر در انگشت گذاری ریسک و سختی اجرا را کم کرد. در مورد دست راست هم می‌توان برای کاهش ضربات برخی نتها را به صورت اسلر به دست چپ سپرد.

 

توصیه شماره‌ی ۱۸

آنچه در این توصیه مطرح می‌شود عمومی نیست و احتمالا راسل آن را در موقعیت خاصی بیان کرده است. لزومی ندارد قبل از پرش اگر نتی تکرار می‌شود انگشت را تغییر دهیم اما اگر بخواهیم مصداق این توصیه راسل را بیابیم می‌توان موردی را در نظر گرفت که با انگشت ۴ فرتی را گرفته‌ایم و نیاز داریم بعد از پرش با همین انگشت فرتی را بگیریم. پس اگر اولین نت در حال تکرار شدن است انگشتی دیگر مانند انگشت ۱ را جایگزین ۴ کنیم تا پرش با اطمینان بیشتر انجام شود.

 

توصیه شماره‌ی ۴۶

راسل در این توصیه از ضرورت انواع باره‌گیری می‌گوید. هر نوازنده گیتار باید بتواند علاوه بر باره‌گیری عادی، با با بندهای مختلف انگشتش نیز باره بگیرد. گاهی انگشت ۱ باید بتواند از تعداد سیم کمتر به بیشتر در همان فرتی که گرفته پیشروی کند. انعطاف درباره‌گیری و در نظر گرفتن حالات مختلف آن به انگشت‌گذاری بهتر و کم‌فشارتر کمک می‌کند.

 

توصیه شماره‌ی ۶۳

همانطور که در عنوان این بخش آمده، این توصیه مربوط به انگشت‌های a،i و m است. آنجا که راسل از ضربه با «زاویه کمتر» می‌گوید منظورش این انگشتها هستند نه انگشت p.

 

توصیه شماره‌ی ۶۶

انگشت‌گذاری دست راست پیشنهاد شده در این توصیه را از راست بخوانید.

 

توصیه شماره‌ی ۷۱

در این توصیه و برخی از توصیه‌های دیگر علاوه به بازو می‌توانید به ساعد نیز فکر کنید. هرچند نویسنده کتاب مشخصا از بازو صحبت کرده اما در این مورد به نظر می‌رسد با توجه به اشاره‌ای که به انگشت شست شده، واژ‌ه‌ی ساعد نیز معنادار باشد.

 

توصیه شماره‌ی ۸۹

بسیاری از نوازندگان گیتار کلاسیک معتقدند که برای نواختن فلاژوله روی سیم‌های باس بهتر است از انگشت p برای ضربه استفاده شود. ممکن است در ابتدا این کار مشکل باشد اما نتیجه خوبی در پی دارد. در این توصیه راسل نیز انگشت شست را به انگشتa که اغلب برای این نوع ضربات استفاده می‌شود، ترجیح می‌دهد.

 

توصیه شماره‌ی ۹۷

ترتیب انگشتان دست راست در این توصیه متاسفانه در انتشار تغییر پیدا کرده است. برخلاف آنچه در پانویس صفحه آمده، ترتیب حروف را از راست در نظر بگیرید.

 

توصیه شماره‌ی ۱۰۴

در این توصیه،کلمه‌ی «نتیجه» اضافی است و باید حذف شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *