النا پاپاندرو؛ گیتاریستی با تفسیر شاعرانه

ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

اِلِنا پاپاندرو (Elena Papandreou) متولد ۱۹۶۶ در شهر آتن از کشور یونان است. او که از سوی «واشنگتن پست» لقب «شاعر گیتار» را دریافت کرده با «اوانگلوس بودونیس» (Evangelos Boudounis) و اسکار جیلیا (Oscar Ghiglia) نوازندگی گیتار کلاسیک را فراگرفته است. پاپاندرو در سال ۱۹۸۵ دیپلم نوازندگی خود را با درجه‌ی ممتاز از کنسرواتوار ملی آتن گرفت. النا توانست با بورسی که از سوی شورای فرهنگی بریتانیا به دریافت کرد در کلاسهای «گوردون کراسکی» در کالج سلطنتی شمالی انگلستان شرکت کند و دیپلم نوازندگی پیشرفته را در سال ۱۹۸۶ بدست آورد. او همچنین کلاسهایی را با «آلریو دیاز»، «جولین بریم»،‌«لئو بروور» و «روگرو کیزا» (Ruggero Chiesa) تجربه کرد.

Tango en Skai از ساخته‌های رولند دیانز با اجرای النا پاپاندرو

النا پاپاندرو به دلیل بیان و تفسیر منحصر به فردش در نواختن گیتار مورد تحسین قرار گرفته است. لئو بروور درباره‌ی او می‌گوید: «اگر خواهان شنیدن موسیقی با بالاترین حد از تفسیر شاعرانه هستید باید به النا پاپاندرو گوش دهید.»

النا پاپاندرو برنده سه جایزه‌ی بین‌المللی «ماریا کالاس»، «گرگانانو» و «آلساندریا» در ایتالیا و نیز مسابقه‌ی برجسته‌ی «بنیاد گیتار آمریکا» است، مسابقه‌ای که جایزه‌ی «ناکسوس» را هم برای او در پی داشت. آکادمی آتن در سال ۱۹۹۲ نشان Sypros Motsenigos را به النا اهدا کرد. او ۱۰ آلبوم ضبط شده با شرکتهای معتبری نظیر BIS   NAXOS،SIRIOS،AKTI/SONY و LYRA دارد.

النا پاپاندرو

النا پاپاندرو در بیشتر کشورهای اروپایی و نیز آمریکا، کانادا، ونزوئلا، پورتوریکو، برزیل،‌مکزیک، کلمبیا، تایوان و ژاپن کنسرت داده است. او یکی از منتخبان شرکت در پروژه‌ی «طلوع ستارگان» بوده که کنسرتهایی را در مشهورترین سالنهای اروپا تدارک دیدند؛  از این طریق النا در سالنهایی نظیر Vienna Musikverein و Koelner Philarmonia به اجرای گیتار پرداخت. همچنین او در تالار کنسرت چایکوفسکی و تالار ملکه الیزابت و نیز کارنگی نیویورک کنسرت اجرا کرده است.

او در مقام تکنواز با ارکتسرهایی نظیر ارکستر دولتی آتن، فیلارمونیک بخارست، ارکستر مجلسی استانبول و ارکستر آلساندریا گیتار زده است. همچنین با گیتاریستهایی همچون اسکار جیلیا، آلریو دیازو نیکیتا کوشکین همکاری کرده است. او با «لئونیداس کاواکس» (Leonidas Kavakos)ویولونیست و رهبر ارکستر یونانی و «لئونید گوروخو» (Leonid Gorohov) جلیست روسی همنوازی‌هایی داشته است. نیکیتا کوشکین، رولند دیانز و نیکوس مامانگاکیس از جمله آهنگسازانی هستند که آثاری را به النا پاپاندرو تقدیم کرده‌اند.او در معرفی آثار رولند دیانز و نیکیتا کوشکین به مخاطبان گیتار کلاسیک نقش مهمی ایفا کرده و در میان آثار ضبط شده‌اش نام این دو هنرمند پر رنگ است.

Usher Walz از ساخته‌های نیکیتا کوشکین با اجرای النا پاپاندرو

النا پاپاندرو استادیار دانشگاه مقدونیه در تسالونیکی کشور یونان است و دوره‌های سالانه‌ای را در تابستان به همراه اسکار جیلیا در گرگانانوی ایتالیا برگزار می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *