از باخ تا بیتلز با گیتار کلاسیک

گوران سولسشر(Göran Söllscher)، نوازنده گیتار کلاسیک و معلم موسیقی، سال 1955 در سوئد به دنیا آمد. گیتار کلاسیک را از هفت سالگی شروع کرد و از کنسرواتور موسیقی کوپنهاگ فارغ‌التحصیل شد. در سال 1978 مسابقه گیتار پاریس را برد و با شرکت مشهور دویچه گرامافون قراردادی برای ضبط تکنوازی گیتار امضا کرد.

یکی از آلبوم‌های تکنوازی گیتار گوران سولسشر

یکی از آلبوم‌های تکنوازی گیتار گوران سولسشر

سولسشر شخصیتی آرام و بی هیاهو دارد.  با فروتنی می‌گوید که خوش شانس بوده که خبرنگاری سوئدی موفقیت او در مسابقه گیتار پاریس را رسانه‌ای کرده و باعث شده تا در اخبار و روزنامه‌های سوئد به او بپردازند. او قراداد با دویچه گرامافون را حاصل این خوش‌شانسی می‌داند. تا پیش از این مسابقه و قرارداد، سولسشر تصمیم جدی برای حرفه‌اش در مقام یک گیتاریست کلاسیک نداشته و بیشتر پیگیر موسیقی پاپ بوده است.

 

آنطور که خودش می‌گوید برای حضور در کنار خانواده‌اش و پیشگیری از سفرهای زیاد ترجیح داده که بیشتر تمرکزش را بر ضبط استدیویی بگذارد و برگزاری کنسرت اولیوت اولش نباشد. سولسشر معتقد است که تمرین برای کنسرت با تمرین برای ضبط متفاوت است.به نظر او  “در کنسرت شما می‌خواهید حواس و فکر حاضرین را با خود همراه کنید و قطعه را بارها می‌نوازید تا اشتباه نکنید. ماجرای ضبط اما متفاوت است”. هرچند ضبط را بر کنسرت ترجیح می‌دهد اما در کشورهای بسیار و با ارکسترها و نوازنده‌های مختلف اجرا کرده است

 

 

سولسشر در نوجوانی  در شهر مالموی کشورش سوئد،از معلمی به نام پر-الاف یوهانسون درس گیتار می‌گرفته است. آقای یوهانسون  علاوه بر گیتار 6 سیمه، گیتار یازده سیم نیز می‌نواخته است. سولسشر تحت تاثیر این معلم، در سال 1973 اولین گیتار یازده سیمه خود را می‌خرد. او بر این باور است که علاقه‌اش به موسیقی قدیم، گیتار یازده سیمه را برایش تبدیل به یک اولویت کرده است. بسیاری از طرفداران آقای سولسشر، او را با گیتار یازده سیمه‌اش به یاد می‌آورند.

 

هرچند بیشتر شهرت این نوازنده گیتار کلاسیک به ضبطهایش از آثار دوره باروک برمی‌گردد، اما یکی از نکات قابل توجه کارنامه هنری‌اش، ضبط آثاری از گروه بیتلز است. سولسشر از کودکی به بیتلز و موسیقی‌های پاپ و راک علاقه‌مند بوده و برای تفریح قطعاتی از آنها را روی گیتار کلاسیک تنظیم می‌کرده است. وقتی از طرفدویچه گرامافون به او پیشنهاد ضبط این آثار به صورت مجموعه‌ای مستقل داده می‌شود، بدون معطلی می‌پذیرد. اما برخلاف انچه انتظارش را داشته، همین پروژه از او وقت زیادی می‌گیرد چرا که او مجبور به تنظیم همه قطعات برای گیتار کلاسیک می‌شود و در ضبظشان نیز دقت زیادی به خرج می‌دهد.

قطعات بیتلز برای گیتار کلاسیک

قطعات بیتلز برای گیتار کلاسیک

اجرای آثار آهنگسازان باروک همچون یوهان سباستین باخ و سیلویوس لئوپولد وایس روی گیتار یازده سیمه، سولسشر را به چهره‌ای خاص در دنیای گیتار کلاسیک تبدیل کرد. آنطور که خوش می‌گوید، در اولین سالی که با گیتار کلاسیک یازده سیمه دست و پنجه نرم می‌کرده، بزرگتری مشکلش یادگیری جای سیم‌های نت‌های باس بوده است! در ادامه او تصمیم می‌گیرد که بیشتر با همین گیتار یازده سیمه اجرا کند و حتی موسیقی‌هایی که مربوط به دوره باروک نیستند را گاهی با همین گیتار به روی صحنه ببرد.

 

گوران سولسشر بیش از 40 آلبوم گیتار منتشر کرده است که آثار آهنگسازانی نظیر آنتونیو ویوالدی، یوهان سباستین باخ، سیلویوس لئوپولد وایس، خواکین رودریگو، فرناندو سور، ایزاک آلبنیز، آگوستین باریوس منگوره، هیتور ویلالوبوس، فرانتس شوبرت، فرانچسکو دامیلانو، جان داولند و موسیقیدانان معاصر را شامل می‌شود

.

 

برای آنها که موسیقی یوهان سباستین باخ را  دوست دارند، آثار ضبط شده گوران سولسشر میراثی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. او علاوه بر اجرای آثار مرسوم میان گیتاریستها، سراغ آثار کمتر اجرا شده این آهنگساز نیز رفت. سولسشر یکی از بهترین مفسران موسیقی باروک و رونسانس در میان نوازندگان گیتار کلاسیک است و شنیدن اجراهایش برای گیتاریستهای کلاسیک همواره الهام بخش بوده است.

 

در حال حاضر، گوران سولسشر به همراه خانواده‌اش در روستایی در کشور سوئد زندگی می‌کند. هر دو فرزندش نوازنده هستند و گاهی با هم تحت عنوان تریو سولسشر کنسرت می‌دهند.

 

نوشتۀ بابک ولی‌پور

هرگونه استفاده از این متن تنها با ذکر نام نویسنده و ارجاع به سایت www.babakvalipour.com مجاز است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *