میگوئل لوبت به روایت فرهنگ موسیقی Grove

نوشته‌ی رولند. سی پرسل
ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

میگوئل لوبت سولس (Miguel Llobet Soles) متولد ۱۸ اکتبر ۱۸۷۸ در بارسلونا و متوفی در همین شهر به تاریخ ۲۲ فوریه‌ی سال ۱۹۳۸، گیتاریست، اهنگساز و تنظیم‌کننده‌ی اسپانیایی است. هنگامی که لوبت یازده سال داشت، عمویش گیتاری به خانه‌ی او برد؛ در چهارده سالگی توسط اولین معلمش، ماگین آلگره، به فرانسیسکو تارگا معرفی شد و تارگا او را به عنوان شاگرد پذیرفت. او اولین سری از کنسرتهای خصوصی خود را در سال ۱۸۹۸ برگزار کرد و اولین حضور عمومیش در سال ۱۹۰۱ در کنسرواتوار والنسیا محقق شد. لوبت در سال ۱۹۰۲ در مادرید نواخت و دوباره در این شهر در سال ۱۹۰۳ این بار در مقابل خاندان سلطنتی به اجرا پرداخت. دوستش، ریکارد ونیاس، پیانیست برجسته و مفسر آثار دبوسی، او را در خارج از اسپانیا در کنسرتی که سال ۱۹۰۴ در پاریس داشت معرفی کرد.

pujolandfriendsلوبت در کنار آندرس سگوویا، امیلیو پوخول و دنیل فرتئا

بین سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۰ لوبت کنسرت‌هایی را در سرتاسر اروپا برگزار کرد. آغاز اجراهای او در آمریکای جنوبی برمی‌گردد به سال ۱۹۱۰که او شهر بوینس‌آیرس را به عنوان اقامتگاه موقت خود برگزید، جایی که او گاه به گاه برای برگزاری تورهای کنسرت‌اش آن را ترک می‌کرد. او کنسرتهایش را از سال ۱۹۱۲ در کشور آمریکا تا وقوع جنگ جهانی اول ادامه داد و در طول جنگ همان جا ماند. پس از ۱۹۳۰ لوبت مقیم بارسلونا شد وبه تدریس و اجرای کنسرتهای مناسبتی پرداخت. در سال ۱۹۳۴ او کنسرت‌هایی را در وین، المان و دیگرنقاط اروپای غربی اجرا کرد و سرانجام کنسرت پایانی‌اش را در کتابخانه‌ی کنگره‌ی آمریکا در واشنگتون برگزار کرد. او در اوج جنگ داخلی اسپانیا در سال ۱۹۳۷ به بارسلونا بازگشت.

بشنویم El mestre اثر لوبت را با جرای دیوید راسل

لوبت برای ارتقا بخشی به گیتار کلاسیک به واسطه‌ی برگزاری تورهای جهانی و وارد کردن آن به جهان موسیقی مدرن جایگاه معتبری دارد. او همچنین آثار و تنظیم‌هایی را به رپرتوار گیتار افزود و ساخته‌های دوفایا، ویلالوبوس، پونسه و دیگران را به عموم معرفی کرد. ( دوفایا Homenaje pour le tombeau de Clude Debussy را بنا به درخواستهای مکرر لوبت مبنی بر نوشته شدن کار جدیدی برای گیتار ساخت.) در سال ۱۹۲۵ لوبت اولین ضبط الکترونیکی تاریخ گیتار کلاسیک را انجام داد.
حدودا ۷۵ کار از لوبت منتشر شده است که شامل ۱۳ آهنگسازی مشهور اوست که در ان تنظیم‌ ترانه‌های فولک کاتالان و نیز مجموعه‌ی ۱۰ نغمه‌ی مردمی کاتالان (۱۹۱۸-۱۸۹۹) موجود است. El mestre( حدودا ۱۹۰۰) از مشهورترین قطعه‌ی این مجموعه است که از نظر هارمونی یکی از پیشروترین آثار گیتار در عصر خودش است و بسیار مورد تحسین آندرس سگوویا قرار گرفت.

 

کتابشناسی

  1. Krick: ‘Miguel Llobet, 1878–۱۹۳۹’, Etude Music Magazine, lvi (1938), 762 only
  2. Tonazzi: Miguel Llobet, chitarrista dell’Impressionismo (Milan, 1966)
  3. Rey de la Torre: ‘Miguel Llobet: el Mestre’, Guitar Review, no.60 (1985), 22–۳۱
  4. Purcell: Miguel Llobet: Guitar Works (Heidelberg, 1989)

RONALD C. PURCELL

مطالب مرتبط