مارکو تامایو؛ پادشاه کوبایی گیتار کلاسیک

ترجمه بابک ولی‌پور

مارکو تامایو (Marco Tamayo) گیتاریست متولد کوبا و شهروند اتریش است. روزنامه ایتالیایی لااستامپا او را “پادشاه گیتار” نامیده و موسیقیدانانی نظیر جان ویلیامز، لئو بروور و الیوت فیسک او را مورد تحسین قرار داده‌اند.

تامایو در سه سالگی اولین درس‌های نوازندگی گیتار را در زادگاهش هاوانا از پدرش آموخت. با آنتونیو آلبرتو رودریگز، لئو بروور و هارولد گراماتگز به تحصیل گیتار ادامه داد و سپس در اروپا در دانشگاه مونیخ با خواکین کلرچ و در موتزارتئوم از دانشگاه سالزبورگ با الیوت فیسک کار کرد.

مارکو تامایو یک فوگ از ساخته‌های لئو بروور را می‌نوازد

تامایو در مقام سولیست با ارکسترهای مطرحی همچون فیلارمونیک تورین، فیلارمونیک سنت پطرزبورگ، ارکستر مجلسی سنت پطرزبورگ و رهبرانی نظیر انیو و آندرا موریکونه، فیلیپه بندر و بئو بروور و پائولو فرارا همکاری کرده است.

تامایو تا کنون ۶ آلبوم گیتار کلاسیک منتشر کرده است. از این بین سه آلبوم با کمپانی ناکسوس وارد بازار شده و بازخوردهای مثبتی را دریافت کرده است. الیوت فیسک درباره این آثار چنین نظر داده است: “تکنیک عالی و هوشمندی موسیقایی فوق‌العاده…”

مارکو تامایو؛ پادشاه کوبایی گیتار کلاسیک 1

تامایو در شش سالگی اولین رسیتال‌های گیتار کلاسیک‌اش را برگزار کرد و با عبارت “استعداد شگفت انگیز نویدبخش” مورد ستایش قرار گرفت. او در بیش از ۲۵ فستیوال عنوان نخست را کسب کرد؛ مسابقه گیتار آندرس سگوویا، میشله پیتالوگا، مسابقه لئو بروور و برخی دیگر از رقابتهای مهم دنیای گیتار کلاسیک.

آلاتورکا اثر موتزارت، تنظیم برای ۴ دست، آنابل مونتسینو و مارکو تامایو

 

مارکو تامایو نوازنده‌ای پرکار با رپرتواری گسترده است. او آثاری از دوره‌های مختلف نظیر رونسانس، باروک، کلاسیک، رومانتیک و قرن‌های بیست و بیست و یک را در کنسرتهایش می‌نوازد. او آثار متعددی را برای گیتار کلاسیک تنظیم کرده است، آثاری که اصل آنها برای ارکستر، هارپسیکورد، لوت، ویولن و آنسامبل‌های مختلف هستند و نیز برخی از موسیقی‌های مشهور دوران ما.برخی آهنگسازان قطعاتی را برای تامایو ساخته‌اند و لئو بروورِ مشهور دوئت‌هایی از گروه بیتلز را برای تامایو و همسرش آنابل مونتسینو تنظیم کرده است.

 

منابع:
http://austrian-arts-sessions.org
http://www.savarez.com/
http://www.gaf.rs/en

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *