تمرین موسیقی از نگاه اسکات تنانت

اسکات تنانت، نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک از تمرین موسیقی می‌گوید:

از نظر من تمرین یعنی برطرف کردن مشکل. شما باید روی مشکلی متمرکز بشوید که قصد دارید آن را حل کنید. وقتی چند ساعت مشغول کارهای مختلف در تمرین باشید اما در آخر مشکلی حل نشده باشد، از نظر من شما تمرین نکرده‌اید!

گوشی و تلویزیون را خاموش کنید. از تایمر استفاده کنید. حتی اگر 20 دقیقه بین کارهای مختلف برای تمرین فرصت داشته باشیم، برای همان 20 دقیقه برنامه‌ریزی کنیم. باید بدانیم قرار است چه کار کنیم؛ مثلا تمرین روی یک پاساژ در یک قطعه. اگر واقعا با این روش یک هفته پیش برویم، مطمئنم که چیزی عمیق را در خود تثبیت کرده‌ایم و می‌توان گفت به چیزی بیش از نواختن ساز رسیده‌ایم.

پاداشی که بعدا به خودم خواهم داد را در پس ذهنم دارم: اینکه هر چیزی که دوست دارم را بنوازم! من تمرین و نوازندگی را با هم قاطی نمی‌کنم. مشکلاتی که روی صحنه رخ می‌دهد از تمرین ناقص می‌آید. عدم تفکیک تمرین و نواختن به قصد لذت مسائلی را به وجود می‌آورد که تا صحنۀ کنسرت دنبال ما می‌آیند. وقت نواختن فقط می‌نوازم، وقت تمرین مشکلات را حل می‌کنم.

در یک جلسه تمرینی می‌توان بین رپرتوار و تکنیک تعادل برقرار کرد. اگر مشکلی که با آن درگیر هستم به تکنیک مربوط باشد، به همان می‌چسبم تا درستش کنم. معمولا نوبت رپرتوار در جلسه تمرینی من زمانی است که مساله تکنیکی مربوط به آن را حل کرده باشم. سپس نت‌خوانی قطعات جدید و درست کردن فهرست از مشکلات آنها را آغاز می‌کنم.

ترجمه بابک ولی‌پور

 

تمرین موسیقی از نگاه اسکات تنانت 1

اسکات تنانت، نوازنده و مدرس گیتار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *