فوکودا، از ژاپن تا حضور در تاریخ گیتار کلاسیک

گردآوری و ترجمه بابک ولی‌پور

شین-ایچی فوکودا (Shin-Ichi Fukuda) متولد ۱۹۵۵ در اوساکا ژاپن است.فوکودا از ۱۱ سالگی نواختن گیتار کلاسیک را زیر نظر تاتسویا سایتو (۱۹۴۲-۲۰۰۶) آغاز کرد. مهاجرت به پاریس در سال ۱۹۷۷ به قصد ادامه تحصیل در موسیقی تصمیمی بود که فوکودای جوان را به اکول نرمال رساند. آلبرتو پونسه از چهره‌های اثرگذار پداگوژی گیتار کلاسیک در قرن بیستم، معلم فوکودا در اکول نرمال بود. پونسه گیتاریستهای کلاسیک بزرگی نظیر جودیکائل پروی و رولند داینز را نیز به دنیای موسیقی معرفی کرد. شین-ایچی فوکودا در ادامه مسیر نوازندگی‌اش به آکادمی کیجانا در شهر سیه‌نا رفت تا زیر نظر اسکار گیلیا که او نیز از چهره‌های مهم پداگوژی گیتار کلاسیک دوران معاصر است تحصیل کند. او با بورس تحصیلی سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ را در کیجانا گذراند.

 فوکودا، از ژاپن تا حضور در تاریخ گیتار کلاسیک 1

پس از دریافت مدارک تحصیلی از پاریس و سیه‌نا، فوکودا در بسیاری مسابقات مهم مقام اول را کسب کرد. از همین زمان فوکودا در نقش تکنواز به اجرای رسیتال و همراهی با ارکسترهای مختلف پرداخت. او نوازنده‌ای پر کار است که در نقاط مختلف جهان گیتار نواخته است.

فوکودا علاوه بر نوازندگی، معلمی باتجربه و اثرگذار است. او شاگردان مستعد زیادی را تربیت کرده که به افتخارات جهانی دست یافته‌اند. کائوری موراجی، دیاسوکه سوزوکی و یاسوجی اُهاگی سه گیتاریست تحسین شده ژاپنی‌اند که در کلاسهای فوکودا حضور داشته‌اند.

فوکودا تجربیات زیادی در زمینه همنوازی با سازهای مختلف  مثل هارمونیکا دارد. او همواره از نوازندگان ژاپنی حمایت کرده و یکی از چهره‌های شاخص موسیقی کلاسیک ژاپن در جهان محسوب می‌شود.

پرلود شماره ۵ ساخته هیتور ویلالوبوس با اجرای فوکودا

فوکودا بیش از ۶۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده است. او از دوره‌های مختلف تاریخ موسیقی و آهنگسازان اثرگذار آثاری را ضبط کرده است. موسیقی ژاپن در کنار آثار یوهان سباستین باخ، لئو بروور، آستور پیاتزولا، هیتور ویلالوبوس و غیره به رپرتوار فوکودا تنوع و غنا بخشیده است.

آهنگساز مطرح کوبایی، لئو بروور، بلندترین اثر خود، کنسرتو رکوئیم به یاد تاکمیتسو شماره ۲ را به فوکودا تقدیم کرده است. در سال ۲۰۱۱ دولت ژاپن از فوکدا به عنوان “موسیقیدانی با بالاترین سطح” تجلیل کرد.


برخی منابع:

www.naxos.com
www.savarez.com
www.allmusic.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *