خولیو سگرراس؛ پیشگام گیتار کلاسیک آرژانتین

گردآوری و ترجمه: بابک ولی‌پور

برای بسیاری از گیتاریستهای کلاسیک نام سگرراس(Sagreras) یادآور قطعه‌ی سریع «مرغ مگس‌خوار» (El Colibri) است. این قطعه اما تنها قطعه‌ای نیست که سگرراس برای گیتار کلاسیک ساخته است. تعداد ساخته‌های او به بیش از  ۲۰۰ قطعه می‌رسد. بسیاری از این قطعات ملهم از ترانه‌های فولک کشورش، آرژانتین، است و در فرمهای تانگو، زامبا، والس و ویدالا ساخته شده‌اند.

sagreras

خولیو سالوادور سگرراس(Julio Salvador Sagreras) متولد ۲۲ نوامبر ۱۸۷۹ در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین است. پدر و مادرش هر دو گیتاریست بودند و پدرش، گسپر سگرراس (Gasper Sagreras)، اولین معلم گیتار او بود. خولیو سگرراس نوازندگی در کنسرت را از ۶ سالگی آغاز کرد و ۱۲ ساله بود که آموختن نوازندگی پیانو و آهنگسازی را هم به نوازندگی گیتار افزود. کارلوس مارشال دیگر معلم گیتار سگرراس پس از پدرش بود. خولیوی جوان در آکادمی هنرهای زیبای بوینس آیرس به تحصیل موسیقی پرداخت و خیلی زود خودش به عنوان استاد گیتار و سلفژ در آنجا مشغول به تدریس شد. در سال ۱۹۰۵ آموزشگاه خودش به نام «آکادمی گیتار» را تاسیس کرد. سگرراس اولین رییس انجمن گیتار آرژانتین است.

الیزا ساخته‌ی سگرراس به نوازندگی کارلوس پرز

 

سگرراس در مقام معلم، مجموعه‌ای شش جلدی برای آموزش گیتار تدوین کرد. او همچنین کتابی را برای ارتقای تکنیک نوازندگان گیتار که در زمان خود بسیار ارزشمند بود را به چاپ رساند. هرچند میان سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۳۶ اجراهای متعددی را سگرراس در سالنها و شبکه‌های رادیویی برگزار کرد اما نقش آموزگاری او پررنگ‌تر از دیگر فعالیتهایش است.

کتابهای سگرراس که دارای سطح بندی آسان به سخت است مملو از قطعات زیبا و اتودهای موثر برای نوازندگان است به طوری که بسیاری معتقدند که علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به توضیحات مفصل این کتابهای به صورت خودآموز اقدام به یادگیری نواختن گیتار کنند.

خولیو سگرراس در ۲۰ جولای ۱۹۴۲ در بوینس آیرس درگذشت.

El Colibri با اجرای ژوفی یانگ

منابع:
فرهنگ موسیقی گروو
دانشنامه ویکیپدیا
روش آموزش گیتار سگرراس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *