شروع آموزش موسیقی و تداوم آن

نوشتۀ بابک ولی‌پور

هرسال با رسیدن تابستان عدۀ قابل توجهی از کودکان و نوجوانان راهی کلاس‌های موسیقی می‌شوند. هرچند بسیاری از این جمع دوست داشته‌اند زودتر نواختن را شروع کنند، اما تا پایان مدارس صبر کرده‌اند. بله! برای شروع هیچوقت دیر نیست اما با گذر از تابستان، آموزش موسیقی برای دانش‌اموزان چه وضعیتی خواهد داشت؟
نسبت به قبل، امروزه درک بهتری نسبت به آموزش موسیقی در میان والدین شکل گرفته است؛ اغلب آنها با شروع مدارس اصرار به توقف آموزش موسیقی ندارند و بر این باورند که در کنار درس‌ها خوب است که فرزندشان فعالیت‌های هنری را در برنامه هفتگی داشته باشد. این تلقی امیدبخش و تحسین‌امیز است، اما نیازمند واکاوی و عینیت بخشی است.
علاقه و تعهد به فرزندان، والدین را بر آن می‌دارد تا از آنها در پیگیری علایقشان پشتیبانی کنند. حمایتهای مادی و غیرمادی نقشی ضروری در آغاز و تداوم آموزش موسیقی فرزندان دارد. در ابتدای آموزش سخت بتوان پیش‌بینی کرد که بچه‌ها به چه شکل و تا کجا پیش خواهد رفت – زیرا شرایط محیطی و زیستی به طور کامل آشکار و تحت کنترل نیست- اما می‌توان با اطمینان گفت چنانچه والدین و معلم و هنرجو به عنوان سه عضو از یک گروه در تعامل با هم پیش بروند، آموزش موسیقی تاثیرات مثبت خود را بر زیست کودک عیان خواهد کرد.
اگر والدین با شروع سال تحصیلی نسبت به تداوم کلاس موسیقی شک کنند یا در برابر بی‌میلی فرزندشان نسبت به ادامه کار منفعل برخورد کنند، نقش حمایتگرانه خود را خوب ایفا نکرده‌اند. اگر کودک و والدین با هم یا جداگانه به این نتیجه برسند که مدرسه وقتی را برای تمرین موسیقی یا فعالیتهای خلاقانه دیگر باقی نمی‌گذارد، انتظار می‌رود که نسبت به برنامه مدرسه واکنش نشان بدهند، نه آنکه آموزش‌های غیرمدرسه‌ای را تعطیل کنند.
در سالهای تدریسم نمونه‌های مختلفی از هنرجویانی را دیده‌ام که هم درسهای خود را خوب پیش برده‌اند و هم در نوازندگی رشد داشته‌اند. این بستگی به ما دارد که چقدر موسیقی را ضروری بدانیم و برایش تلاش کنیم. اگر حمایت والدین شامل همه ابعاد رشد فرزندان شود، آموزش موسیقی فراتر از یک تفریح یا عادت، معنابخش زندگی خواهد بود.
تابستان برای شروع و تمرین وقت مناسبی است؛اما با شروع مدارس و کمتر شدن وقتهای آزاد است که تازه مشخص می‌شود چقدر نسبت به موسیقی شور و نسبت به خود یا فرزندمان مسئولیت داریم.

 

شروع آموزش موسیقی

شروع و تداوم آموزش موسیقی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *