گاسپار سانز به روایت فرهنگ موسیقی Grove

نوشته‌ی روبرت استریژیچ (ROBERT STRIZICH)
ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

گاسپار سانز( Gaspar Sanz)، متولد نیمه‌ی قرن هفدهم در کالاندا واقع در آراگون اسپانیا و متوفی در اوایل قرن هجدهم، گیتاریست، آهنگساز و کشیش اسپانیایی است. او پس از دریافت زودهنگام مدرک کارشناسی در رشته‌ی الهیات از دانشگاه سالامانکا، به ایتالیا سفر کرد؛ جایی که زیر نظر «کریستوفرو کارسانا» (Cristoforo Caresana) و «للیو کلیستا» (Lelio Colista) و احتمالا «اورازیو بنولی» (Orazio Benevoli) و «پیترو آندرا ژیانی» (Pietro Andrea Ziani) به تحصیل موسیقی پرداخت. در بازگشت به اسپانیا او نه تنها «آموزش موسیقی روی گیتار اسپانیایی» را منتشر کرد بلکه اثری از «دانیلو بارتولی» (Daniello Bartoli) به نام «مرد نامه‌ها» ( L’uomo de lettere) را در ۱۶۷۸ و یک ستایشنامه درباره پاپ معصوم یازدهم به نام «پژواک مقدس» (Ecos sagrados) را در ۱۶۸۱ در مادرید منتشر کرد.
«آموزش موسیقی روی گیتار اسپانیایی» سانز جامع‌ترین رساله‌ی گیتار در زمان خود بود. این اثر شامل سه کتاب بود حاوی ۹۰ قطعه نوشته شده برای ساز دارای پنج جفت سیم که به صورت : لا/لا-ر/ر- سل/سل-سی/سی-می کوک می‌شود. غالب این قطعات بر اساس قالب‌های رقص ساخته شده‌اند؛ مانند فُلیا (Folia)، کاناریو (Canario) و اسپانولتا(españoleta)، که از قالب‌های مرسوم باروک اسپانیایی در اواخر قرن هفدهم بودند.

بشنویم اجرای پاوان از گاسپار سانز با نوازندگی جولین بریم را بروی گیتار باروک

اولین کتاب شامل جزییات مربوط به معرفی آموزگار همراه با تعلیماتی برای سیم انداختن، فرت بندی و کوک و توضیحی درباره‌ی راسگیادو و شیوه‌های ضربه زدن به سیم‌هاست. همچنین این کتاب دربردارنده‌ی مقاله‌ای طولانی درباره‌ی باس شیفره و همراهی برای گیتار است. در حالی که بسیاری از قطعات آن برای نوآموزان نوشته شده است، قطعاتی که در کتاب‌های دوم و سوم آمده‌اند بلندتر و با میدان دید وسیعتر و نیازهای تکنیکی بیشتر ساخته شده‌اند.
اثر سانز در اسپانیا بسیار مشهور بود و موجب نوشته شدن آثار مشابهی شد که از آن جمله می‌توان به آثار Ruiz de Ribayaz و Guerau and Santiago de Murcia اشاره کرد. قطعاتی متنوع و بخش‌هایی از متن کتاب سانز تا سال ۱۷۶۳ همانند نسخه‌ی اسپانیایی در شش مجلد چاپی و دستنویس منتشر شد.

نمونه‌ای از تبلچر به کار رفته در کتاب آموزش گیتار گاسپار سانز

images

آثار

Editions: Gaspar Sanz, ed. R. de Zayas (Madrid, 1985)

Instrucción de música sobre la guitarra española y método de sus primeros rudimentos hasta tañerla con destreza (Zaragoza, 3/1674, 8/1697/R)

 

کتابشناسی

  1. Hudson: ‘Further Remarks on the Passacaglia and Ciaccona’, JAMS, xxiii (1970), 302–۱۴, esp. 304
  2. Kirkendale: L’Aria di Fiorenza, id est Il ballo del Gran Duca ,Florence, 1972
  3. Strizich: ‘Ornamentation in Spanish Baroque Guitar Music’, JLSA, v (1972), 18–۳۹
  4. de Zayas: ‘Gaspar Sanz and his Music’, Guitar Review, xl (1976), 2–۳۲
  5. Russell and A. Topp Russell: ‘El arte de recomposición en la música española para la guitarra barroca’, Revista de musicología, v (1982), 6–۱۰, ۱۴, ۱۶–۱۷

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *