درباره‌ی جولین آرکاس

ترجمه‌ی بابک ولی‌پور
جولین آرکاس، متولد ۲۵ اکتبر ۱۸۳۲ در آلمریا، وفات ۱۶ فوریه ۱۸۸۲ در مالاگای اسپانیا گیتاریست ویرتوز و یکی از شخصیت‌های مهم موسیقی قرن ۱۹ اسپانیاست. موسیقی سنتی اسپانیا به همراه ملودی‌های فلامنکو اساس موسیقی اجرایی آرکاس را تشکیل می‌داد.
اوج فعالیت آرکاس به عنوان نوازنده‌ی صحنه‌ای به سالهای ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ مربوط است. او کنسرتهای طولانی و با کیفیتی را با موفقیت در اسپانیا و دیگر نقاط اروپا برگزار کرد. در سال ۱۸۶۲ در برایتون انگلستان برای خاندان سلطنتی نواخت.

J-Arcas3
سال ۱۸۶۴ در بارسلونا نامش بر سر زبان‌ها افتاد و از آن پس کنسرتهایی را همراه باپیانیست جوان،«پاتاناس»، در سراسر اسپانیا اجرا کرد. از ۱۸۷۰ با احساس خستگی ناشی از سفر، بار دیگر مقیم شهر زادگاهش آلمریا شد. در آنجا مشغول کار در کایه گرانادا شد.
او سپس علاقه‌مند به ساخت گیتار شد و با گیتارساز مشهور، آنتونیو تورس از سویل، در ارتقاء ساخت گیتار همکاری کرد. پس از ۱۰ سال کار در آلمریا، او برای بازنشستگی به آنتکوئرا در مالاگا رفت، جایی که او به زودی در پنجاه سالگی در سال ۱۸۸۲از دنیا رفت.
یکی از بزرگترین تکنوازان گیتار اسپانیا در قرن نوزدهم، جولین آرکاس، همچنین برای آهنگسازی و تنظیم‌های متعدد بر اساس ملودی‌ها و رقص‌های ملی بسیار مورد احترام است.

 

بشنوید اجرای فانتزی ساخته‌ی جولین آرکاس بر اساس تمی از اپرای لاتراویاتا اثر وردی با اجرای پپه رومرو را

 

ضبط‌ برگزیده:
Maria Esther Guzman plays Julian Arcas

موسیقی برگزیده:
El Delirio_ Fantasia, Union Musical Espanola
Jota Aragonesa, Ricordi
Los Panaderos_Bolero, Ricordi
Solea de Concierto, Ricordi
Arcas_Complete Guitar Works, Soneto Music

منبع: کتاب گیتار کلاسیک، تکامل، نوازندگان و شخصیت‌ها از سال ۱۸۰۰، نوشته‌ی موریس جی.سامرفیلد، سال ۲۰۰۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *