درباره‌ی جولین بایزنتین

ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

جولین بایزنتین (Julian Byzantine) متولد ۱۱ جون ۱۹۴۵ در لندن تحصیلات حرفه‌ای موسیقی را با مطالعه نزد جان ویلیامز در کالج سلطنتی موسیقی آغاز کرد و در همانجا بود که اولین گیتاریستی لقب گرفت که دیپلم ARCM را دریافت کرده است. در این دوره او بورس تحصیلی برای مطالعات آتی با جولین بریم در انگلستان و آندرس سگوویا در سیه‌نا را دریافت کرد و از سوی استاد [سگوویا] برای اجرای تکنوازی انتخاب شد. پس از پایان این تحصیلات، برای دو سال در کالج سلطنتی موسیقی لندن تدریس کرد.
علاوه بر برگزاری رسیتال، بایزنتین به اجرای کنسرتوهای مختلفی پرداخت و با ارکسترهای برجسته‌ای در بریتانیا نظیر فیلارمونیک سلطنتی، سمفونیک بیرمنگام، ارکستر مجلسی اسکاتلند و بسیاری از ارکسترهای ملی دیگر کشورها همکاری کرد.

MI0001059180
در حوزه‌ی موسیقی معاصر، بایزنتین با پیر بولز و پیتر ماکسول دیویس کار کرده و به مناسبتهای بسیار انجمن هنری بریتانیای کبیر ماموریتهایی را به او سپرده است.
شهرت بایزنتین به عنوان تکنواز، با پخش برنامه‌های او در رادیو و تلویزیون افزایش یافت؛ مستندی درباره‌ی زندگی و موسیقی گیتاری ویلالوبوس هم در این مجموعه کار شد. علاقه‌ی منحصر به فردش به دستنوشته‌های گیتاریستها و سازندگان سازهای اولیه، او را به شارح گیتار باروک تبدیل کرد.
یکی از بهترین هنرمندان کنسرتی بریتانیا، جولین بایزنتین سفرهای گسترده‌ای را به منظور تورهای بین‌المللی خود تجربه کرد. از سال ۱۹۸۱ بایزنتین سرپرستی مطالعات گیتار کنسرواتوار کوییزلند را در کنار مقام مدرس ارشد بر عهده دارد. بر این اساس او از آن سال در استرالیا اقامت دارد و در آنجا مشغول تدریس و اجرای کنسرت است.

ضبط‌های برگزیده:
Julian Byzantine plays Villa-Lobos.etc
Masterpieces for Classical Guitar
Julian Byzantine plays Albeniz
Guitar Music from Argentina

متن برگزیده:
مصاحبه با نشریه‌ی Guitar دسامبر ۱۹۸۰

منبع: کتاب گیتار کلاسیک، تکامل، نوازندگان و شخصیت‌ها از سال ۱۸۰۰، نوشته‌ی موریس جی.سامرفیلد، سال ۲۰۰۲

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *