خوآکین رودریگو به روایت دانشنامه‌ی بریتانیکا

منتشر شده در دانشنامه‌ی بریتانیکا
ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

 

خوآکین رودریگو[۱] (تولد ۲۲ نوامبر ۱۹۰۱ در شهر سانتوگو[۲] اسپانیا، وفات ۶ جولای ۱۹۹۹ در شهر مادرید) یکی از شاخص‌ترین آهنگسازان اسپانیایی قرن بیستم است.p01968

با وجود نابینایی از سه سالگی، رودریگو آموختن موسیقی را از سن کم آغاز کرد و بعدتر به شاگردی «پل دوکا[۳]» درآمد. در طول اقامت در فرانسه با مانوئل دوفایا[۴] آشنا شد و او را به عنوان مرشد خود برگزید. در سال ۱۹۳۹ رودریگو به اسپانیا برگشت. پس از اولین اجرا از اثر فوق‌العاده موفقش، کنسرتوی آرانخوئز[۵] برای گیتار و ارکستر ( در سال ۱۹۴۰) در بارسلونا به طور گسترده‌ای به عنوان سرشناس‌ترین آهنگساز اسپانیایی پس از جنگ جهانی مورد توجه قرار گرفت. بعدتر او مشاور موسیقی رادیو ملی اسپانیا[۶] شد و در سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۷ کرسی تدریس موسیقی متعلق به مانوئل دوفایا در دانشگاه کامپلوتنس مادرید[۷] را مال خود کرد.

بشنویم بحشی از فانتزی برای یک مرد محترم با نوازندگی دیوید راسل

 

هرچند بیشتر شهرتش را از آهنگسازی برای گیتار دارد، آثاری نظیر فانتزی برای یک مرد محترم[۸] که در سال ۱۹۵۴ برای آندرس سگوویا به عنوان گیتاریست و ارکستر ساخته شد) و کنسرتوی آندالوز[۹] (در سال ۱۹۶۷ برای خاندان رومرو نوشته شد)، همچنین او کنسرتوهایی برای دیگر سازها (مانند کنسرتو قهرمانانه[۱۰] برای پیانو و ارکستر در ۱۹۴۲ و Sones en la Giralda برای هارپ و ارکستر)، یک اپرا (زنبق کوئیتو۱۹۶۵[۱۱])، یک باله( Pavana Real، ۱۹۵۵)، قطعاتی برای تکنوازی گیتار و پیانو و ۶۰ ترانه نوشته است.

 

 

 

[۱] Joaquín Rodrigo

[۲] Sagunto

[۳] Paul Dukas

[۴] Manuel de Falla

[۵] Concierto de Aranjuez

[۶] Spain’s national radio

[۷] Complutense University of Madrid

[۸] Fantasía para un gentilhombre

[۹] Concierto Andaluz

[۱۰] Concierto heróico

[۱۱] La azuzena de Quito

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *