آموزش موسیقی را با شروع سال تحصیلی متوقف نکنید

نوشتۀ بابک ولی‌پور

با شروع سال تحصیلی برخی والدین به غلط روند کلاس‌های هنری فرزندان خود را دچار وقفه می‌کنند. این والدین به دو گروه تقسیم می‌شوند:

 گروه اول: افرادی که دوست دارند فرزندشان به هنر بپردازد اما معتقدند وضعیت درسی و حجم کاری که مدرسه از او می‌خواهد  به گونه‌ای است که زمان کافی برای این کار را ندارد.

 گروه دوم: والدینی که مرزی میان هنر و تفنن قائل نیستند و به طور مثال آموزش موسیقی را کاری جدی نمی‌دانند. برای آنها موسیقی بیش از آنکه دغدغه باشد ابزاری برای پر کردن اوقات خالی فرزندشان در تابستان است.

چند پیشنهاد برای مدرسان موسیقی:

به والدین گروه اول توضیح دهید که می‌توانند با شما در زمینه حجم کار و نظارت بر تمرینهای فرزندشان در ارتباط باشند. کودک یا نوجوانی که از نظر درسی تحت فشار است از طریق موسیقی و تمرین آن می‌تواند بر بسیاری از عوارض ناشی از فشارهای مدرسه غلبه کند. اگر کودک به بهانه مدرسه موسیقی را جدی نگیرد، به احتمال زیاد در سال‌های بعد بابت این موضوع پشیمان شده و سخت‌تر می‌تواند به موسیقی ادامه دهد. درباره شیوه تمرین مفید و برنامه ریزى با هنرجویان گفتگو کنید.

در مورد والدین گروه دوم پیشنهاد می‌کنم علاوه بر آموزش فرزندشان، رشد آگاهی خود آنها را نیز مد نظر داشته باشید. گاهی از آنها دعوت کنید در کلاس حضور داشته باشند و حتی با دیگر والدین هم صحبت شوند. آنها را با موسیقی درگیر کنید، به آنها موسیقی معرفی کنید و امانت دهید. گروه‌های کوچکی از هنرجویان درست کنید تا متوجه شوند به واسطه موسیقی می‌توانند عضو جمع‌های متفاوتی باشند. احساس تعلق به گروه و نیز استفاده از روش‌های خلاقانه در تدریس می‌تواند این بچه‌ها را نسبت به ترک کلاس در سال تحصیلی مردد کند.

در کشور ما که موسیقی یکی از غایبان بزرگ نظام آموزش و پرورشش است، مدرسه نهایتا کودک را به مدرک دانشگاهی و شغل می‌رساند، اما این کافی نیست. برای جامعه‌ای که افرادش ابزاری برای خودبیانگری ندارند و هنر در زیستشان نهادینه نشده به حق باید نگران بود.

والدین گرامى! با مغفول گذاشتن آموزش هنر فرزندتان را به دستگاهی درسخوان تبدیل نکنید. مدرسه به پایان می‌رسد و سالها عوارض تصمیمات نادرست باقی خواهد ماند. هرچقدر هم که فشار درسی زیاد باشد اگر شما ضرورت یادگیری موسیقی را درک کنید و پشتیبان فرزند خود باشید این مسیر به خوبی طی می‌شود. رشد چند وجهی کودک شما نیازمند تغییر چشم‌انداز شماست، به جای نگاه حذفی به ایجاد فرصت بیندیشید. اگر فکر می‌کنید تمرین مو.سیقی و انجام تکالیف مدرسه با هم امکانپذیر نیست، با معلمین موسیقی مشورت کنید تا هنرجویانی را به شما نشان دهند که توانسته‌اند درس و موسیقی را با هم پیش ببرند.

.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *