کارلو دومنیکونی؛ آهنگساز چند فرهنگی

ترجمه و گردآوری: بابک ولی‌پور

کارلو دومنیکونی (Carlo Domeniconi) متولد ۱۹۴۷ در چیسنا، گیتاریست و آهنگساز ایتالیایی است. او از سیزده سالگی نوازندگی گیتار را نزد خانم  کارمن لنتزی موتزانی، نوه‌ی ویرتوز بزرگ، لوییجی موتزانی (۱۹۴۳-۱۸۶۹) آغاز کرد و سپس در کنسرواتوار روسینی در پیساروی ایتالیا و مدرسه عالی موسیقی برلین در آلمان به یادگیری موسیقی ادامه داد. در برلین او تحت آموزش فردریش هارتیگ (۱۹۶۹-۱۹۰۷) آهنگساز و هارپسیکورد نواز آلمانی قرار گرفت.

در سالهای بعد باوجود تدریس در برلین، بارها به ترکیه سفر کرد و شیفته‌ی موسیقی و فرهنگ این کشور شد. او بنیانگذار رشته گیتار کلاسیک در دانشگاه استانبول است. دومنیکونی همچنین به عنوان نوازنده کنسرت و آهنگساز سرشناس معاصر در حوزه گیتار با بیش از ۱۵۰ اثر منتشر شده چهره‌ای شناخته شده است. آثار او شامل تکنوازی، گروه‌نوازی، موسیقی مجلسی و کنسرتو است. علاوه بر این دومنیکونی قطعاتی را با مقاصد آموزشی در زمینه گیتار منتشر کرده است.

کارلو دومنیکونی؛ آهنگساز چند فرهنگی 1

کویونبابا (Koyunbaba) یکی از آثار دومنیکونی است که تحت تایر موسیقی ترکیه ساخته شده است. این سوییت که در سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ نوشته شده به مشهورترین اثر این آهنگساز تبدیل شد. در دهه نود میلادی این اثر به صورت مستمر در برنامه‌ی کنسرت‌ها و ضبط‌ها توسط نوازندگان متعدد اجرا شد. نام قطعه برگرفته از یک قدیس ترک است.  واریاسیون‌هایی بر روی تمی از آناتولی و اُیون از دیگر ساخته‌های دومنیکونی است که تحت تاثیر موسیقی ترکیه پدید آمده است. در آثار او تاثیرپذیری از موسیقی هند و آمریکای لاتین نیز عیان است.

مایکل لایدون در ژورنال معتبر ساندبرد (Soundboard) می‌نویسد:« موسیقی دومنیکونی در جستجوی ترکیب شرق و غرب است. به نظر می‌رسد او این توان را دارد که عصاره‌ی فرهنگ‌های مختلف را بگیرد و چیزی نو از درون آن بیرون بکشد. در موسیقی او هیپنوتیزم اجتناب ناپذیری در جریان است.»

 

منبع:

naxos.com

alchetron.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *