کنراد رگسنیگ درگذشت

نوشته‌ی بابک ولی‌پور

کنراد رَگُسنیگ (Konrad Ragossnig)، از چهره‌های سرشناس گیتار کلاسیک و لوت نوازی، روز سوم ژانویه سال ۲۰۱۸ در ۸۶ سالگی درگذشت.

رگسنیگ طی سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ از شاگردان کارل شایت (Karl Scheit) در آکادمی موسیقی وین بود. در سال ۱۹۶۰ در مسترکلاس آندرس سگوویا اجرا کرد و یک سال بعد برنده‌ی کنکور بین‌المللی گیتار (Concours International de Guitare) شد. همچون جولین بریم، رگسنیگ در کنار نوازندگی گیتار کلاسیک به آموختن و اجرای لوت همت گماشت و در دهه هفتاد میلادی پنج آلبوم مهم برای لوت ضبط و منتشر کرد. رپرتوار اجرایی او علاوه بر قطعات ساخته شده در دوره‌ی رونسانس، که اوج لوت‌نوازی در تاریخ موسیقی است، آثار ساخته شده در دوره‌ی معاصر را نیز شامل می‌شد.

فانتزی
اثر فرنچسکو دامیلانو (۱۵۴۳-۱۴۹۷)
لوت: کنراد رگسنیگ

 

یکی از برنامه‌های اصلی این موسیقیدان اتریشی جمع‌آوری و تنظیم آثاری برای همراهی گیتار یا لوت با آواز بود. در این راستا آثار قابل توجهی از آهنگسازانی نظیر شوبرت و جولیانی توسط رگسنیگ منتشر شد.

تدریس در آکادمی موسیقی بازل (از سال ۱۹۶۴)، مدرسه موسیقی وین (از سال ۱۹۸۳) و استاد مدعو در مدرسه موسیقی زوریخ (از سال ۱۹۸۹) در کنار ده‌ها حضور در فستیوال های گیتار برای برگزاری مسترکلاس از جمله فعالیت های او در زمینه‌ی آموزش است.

از رگسنیگ بیش از ۷۰ اثر تنظیم شده و  ۱۰آلبوم تا کنون منتشر شده است.

رافائل آگیره، گیتاریست اسپانیایی در صفحه‌ی شخصی‌اش اینطور به درگذشت آقای رگسنیگ واکنش نشان داده است: « برای من کنراد رگسنیگ  انسانی شاد و مهربان است. چهره‌ای متشخص در زمینه‌ی گیتار و موسیقی. روحش شاد.»

کنراد رگسنیگ درگذشت 1

رافائل آگیره و کنراد رگسنیگ

 

نورا بوشمن، گیتاریست آلمانی می‌نویسد: « شنیدن این که کنراد رگسنیگ ما را ترک کرده است بسیار ناراحت کننده است. چنین موسیقیدان، معلم و گیتاریست بزرگی با شخصیتی بی‌مانند. با یادش به راهش ادامه خواهیم داد.»

گوران کریووکاپیچ، گیتاریست مونتنگرویی، رگسنیگ را «انسانی شگفت‌انگیز» توصیف کرده است.

 

اجرای بابک ولی‌پور از «گایارد» ساخته‌ی آلونسو مودارا با تنظیم کنراد رگسنیگ

 

 

Babak Valipour plays Gallarda transcribed by Konrad Ragossnig. Alonso Mudarra (c. 1510 – April 1, 1580) was a Spanish composer and vihuelist of the Renaissance.

برگرفته از:
فرهنگ موسیقی Grove

وبسایت شخصی کنراد رگسنیگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *