چطور تمرین موسیقی کنیم؟

نوشته‌ی بُگلارکا کیس (فلوتیست و موزیکولوژیست)
ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

مهم نیست که شما قصد حرفه‌ای شدن در کدام ساز را دارید، ملاحظاتی وجود دارد که ممکن است بخواهید آن‌ها را در ذهن داشته‌باشید:

ریتم
برای این‌که بتوانید با دیگران هم‌نوازی کنید، باید ریتم‌ها را دقیق اجرا کنید. این موضوع باعث می‌شود که شما سرعت را همراه با دیگر نوازنده‌ها کنترل کنید و در بافت موسیقی به درستی جا بگیرید. از مترونُم برای جلوگیری از خطا در ریتم یا تصحیح هر بی‌دقتی استفاده کنید. چند نکته:
۱) درک تمام ریتم‌های نوشته شده در قطعه.
۲) در ابتدا پاساژهای سخت، آهسته تمرین شوند (به بخش تکنیک در زیر توجه کنید) برای اجتناب و تصحیح بی‌دقتی‌ها.
۳) تقسیم ضرب‌ها در صورت لزوم. چند مثال: اگر ضرب نتِ سیاه است و شما به چنگ نیاز دارید، سرعت ضرب را دو برابر کنید (سیاه=۶۰ برابر است با چنگ=۱۲۰). اگر به تریوله نیاز دارید، ضرب سیاه را در ۳ ضرب کنید (سیاه=۶۰، برابر است با تریوله=۱۸۰)

تکنیک
چنان‌چه نمی‌توانید یک پاساژِ سریع را بی نقص بنوازید، سرعت را کم کنید و آن را با مترونُم تمرین کنید. اشتباهات و تقلاهای شما توسط همکاران و مخاطبان به یک شکل شنیده خواهد شد. تمپویی را پیدا کنیدکه در آن هر نت را صحیح بنوازید (کوک، کشش زمانی، صدا و کیفیت)، مهم نیست چقدر آرام. اگر بتوانید در یک دور پاساژ را پنج بار بدون اشکال اجرا کنید، می‌توانید سرعت را افزایش دهید (حدود ۲ تا ۴ ضرب روی مترونم). سرعت را به تدریج تا رسیدن به سرعت مطلوب افزایش دهید.

دقت و کوکِ نت‌ها
مطمئن شوید که هر نت را با انگشت‌گذاری صحیح می‌نوازید. دیزها و بِمُل‌ها را فراموش نکنید( یا دوبل دیزها و دوبل بمل‌ها). علاوه بر این همیشه از کوک بودن اطمینان حاصل کنید. با کوک درست نواختن در اجرای شخصی اولین قدم به سوی یک موزیسین خوب آنسامبل شدن است.

صدا
همیشه برای یکدستی و دلپذیری کیفیِ صدایی سازتان در همه رجیسترها تلاش کنید. به خاطر دشواری‌های تکنیکیِ پاساژها با صدای سازتان مصالحه نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *