معرفی کتاب “غریبه‌های مشکوک”

نوشتۀ بابک ولی‌پور

اغلب وقتی صحبت از کتاب کودک می‌شود، ذهنمان به سمت داستان و شعر می‌رود. هیجان ناشی از خواندن یک ماجرا و روایت خوب برای هر کودک و حتی بزرگسالی لذتبخش است. در کنار این حجم انبوه از داستان و شعر ، خوب است به کتابهایی که مهارت‌های زندگی را به کودکان می‌آموزند نیز توجه شود. کتابهایی که قصه نیستند اما برای کودک نوشته شده و دارای جذابیت‌های خاص خود هستند.

کتاب “غریبه‌های مشکوک” بدون هیچ قصه و حاشیه‌ای سراغ یکی از موضوعات مهم برای کودکان می‌رود: “غریبه کیست و با او چگونه باید رفتار کرد؟” منظور کتاب از غریبه افراد بزرگسالی است که کودک و خانواده‌اش آنها را درست نمی‌شناسند. نویسنده، لیندا والوورد جان، به درستی در چند جای کتاب تاکید می‌کند که هدف نه بدبینی به غریبه‌ها  بلکه حفظ امنیت و پیروی از اصول است.

موقعیت‌های مختلفی که ممکن است کودک با غریبه‌ها مواجه شود در این کتاب مطرح می‌شود. شاید والدین به صورت پراکنده در این باره به فرزند خود صحبت کرده باشند اما مطالعه این کتاب کمک می‌کند که کودک دید بهتری نسبت به حضور در جمع‌هایی پیدا کند که همه حاضرین در آن آشنا نیستند.

یکی از بخش‌های جذاب کتاب که مطالعه آن را لذتبخش می‌کند، تصاویر آن است. طراحی‌های واقع‌گرایانه کتاب، آن بخش از ذهن کودک که در جستجوی داستان است را با خود همراه می‌کند. هلن کوگانچری، تصویرگر “غریبه‌های مشکوک” فضایی متفاوت از بسیاری از کتاب‌هایی خلق کرده که این روزها در بازار نشر کودک ایران شاهدیم.

زبان کتاب روان و صمیمی است و برای کودکان دبستانی کاملا قابل فهم و روخوانی است. در پایان پرسش‌هایی مطرح شده که از پاسخ‌های کودک می‌توان درک او از آنچه در کتاب آمده را ارزیابی کرد و دوباره بخش‌هایی را بازخوانی کرد.

“غریبه‌های مشکوک” را والدین با کودکان خود بخوانند. درباره موقعیت‌هایی که از دید نویسنده مخفی مانده همفکری و درباره قوانینی که برای برخورد با غریبه‌ها دارند گفتگو کنند. این کتاب داستان نیست اما باهم خواندن آن لذتبخش و موثر است.

“غریبه‌های مشکوک”

نویسنده: لیندا والوورد جرارد

تصویرگر: هلن کوگانچری

مترجم: جواد کریمی

ناشر: شرکت انتشارات فنی ایران، کتاب‌های نردبان

تعداد صفحه: ۳۲

 

معرفی کتاب "غریبه‌های مشکوک" 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *