خواکین تورینا به روایت دانشنامه بریتانیکا

ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

خواکین تورینا (Joaquín Turina) 9 دسامبر سال ۱۸۸۲ در شهر سویل (سویا) در اسپانیا متولد شد و در ۱۴ ژانویه سال ۱۹۴۹ در مادرید درگذشت. او در زمره‌ی آهنگسازانی است که در اشاعه‌ی ماهیت ملی موسیقی اسپانیایی در قرن بیستم کوشیدند.

پس از تحصیل در شهرهای سویل و مادرید، تورینا به پاریس رفت. در این شهر نزد موریتس موشکوفسکی (Moritz Moszkowski) به تحصیل پیانو پرداخت و از ونسان دندی (Vincent d’Indy) درسهای آهنگسازی گرفت. اگرچه او مجذوب اصول موسیقی به سبک فرانسوی شده بود، اما در پاریس تحت تاثیر ایزاک آلبنیز (Isaac Albéniz) به طور ویژه به ساخت موسیقی بر اساس عناصر موسیقی اسپانیایی مشغول شد.

 

تورینا پس از “سونات اسپانیایی” برای ویولون و پیانو در سال ۱۹۱۲ پوئم سمفونی ” صفوف شبنم” (La procesión del rocío) را ساخت و در سال ۱۹۱۴ به اسپانیا برگشت.  سویل، زادبوم تورینا، به شکل گسترده‌ای در اکثر آثار زیبای او حضور دارد و به طور ویژه می‌توان به سمفونی سویایی (Sinfonía sevillana) (1920)، “آواز برای سویا” (Canto a Sevilla) (1927) برای آواز و ارکستر، و در آلبوم‌های مربوط به مینیاتورهای پیانو “خلوتگاه‌های سویا”(Rincones sevillanos) و “افسانه‌ی گیرالدا” (La leyenda de la Giralda)اشاره کرد. او در بسیاری از کارهای آوازی‌اش با موفقیت روبرو شد. همچنین دو اپرا با نامهای “مارگوت” (۱۹۱۴) و “باغ شرقی” (Jardín de oriente) (1923) ،موسیقی تصادفی و مجلسی  ساخت. در میان این آثار”رقص‌های  شگفت‌انگیز” (۱۹۲۰) برای ارکستر و “خطابه‌ی تورِرُ” (La oración del torero) (1925) برای کوراتت زهی یا ارکستر زهی از شهرت ویژه‌ای برخوردارند. خواکین تورینا به عنوان منتقد موسیقی در نشریه‌ی El Debate فعال بود و یک دانشنامه مختصر موسیقی نیز نوشت.

 

منبع: دانشنامه بریتانیکا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *