جولیَن بریم به روایت دانشنامه‌ی بریتانیکا

ترجمه‌ی بابک ولی‌پور
جولیَن بریم، با نام کامل جولیَن آلکساندِر بریم( متولد ۱۵ جولای ۱۹۳۳ در لندن) گیتاریست و لوت‌نواز پرآوازه‌ی انگلیسی است که الهام‌بخش رویکردی نو به موسیقی لوت دوره‌ی رونسانس است.۴۸۱۶۰۱۸۹۵۲_e2f6cd2d14
پس از آموختن از پدر و اجرای محلی در ۱۴ سالگی، بریم در رویال کالج موسیقی حضور یافت. در این زمان به صورت فوق برنامه تحصیل گیتار را دنبال کرد. او بسیار از شیوه‌ی نوازندگی “آندرس سگوویا” و “فرانسیسکو تارگا”، گیتاریست بزرگ اسپانیایی قرن نوزدهم، تاثیر گرفت. بریم بعد از اولین اجرای عمومی بزرگ خود ( لندن، ۱۹۵۰) در سرتاسر انگلستان اقدام به برگزاری کنسرت کرد؛ در این کنسرت‌ها، او اغلب برای مخاطبان ناآشنا با رپرتوار گیتار کلاسیک، ساز نواخت. سال ۱۹۵۴ شروع اجراهای بین‌المللی اوست.
بریم که از ۱۹۵۰ لوت را دست گرفته بود با تِنور انگلیسی “پیتر پییِرز” در اجرای آوازهای “جان دالَند” و دیگر آهنگسازان الیزابتی همکاری کرد. در سال ۱۹۶۱، Julian Bream Consort را بنیان نهاد که یکی از اولین گروه‌هایی است که به صورت تحصصی به گروه‌نوازی موسیقی قدیم پرداخته است. این گروه از ویولن، فلوت آلتو، ویول باس، پاندورا، سیتِرن و لوت تشکیل شده بود.

“بنجامین بریتن”، “ویلیام والتون” و “مالکولم آرنولد” از جمله آهنگسازانی هستند که برای بریم قطعه ساختند. دیگر شخص موثر بر بریم، “جانگو راینهارت” گیتاریست جَز بلژیکی بود.جولین بریم، به خاطر دقت در ریتم و نوای بدیع تغزلی سازش مورد تحسین قرار گرفته است. این ویژگی‌ها در تعداد کمی از دیگر نوازندگان جهان یافت می‌شود.

 

بشنوید اجرای بریم از یکی از آثار جان داولند را
Julian Bream – Dowland – Orlando Sleepeth

 

دانشنامه بریتانیکا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *