تکنیک؛ بیان؛ آگیره!

یادداشتی درباره‌ی رافائل آگیره نوازنده گیتار کلاسیک
نوشته‌ی بابک ولی پور

رافائل آگیره مینیارو (Rafael Aguirre Miñarro)  متولد ۱۹۸۴ در اسپانیا از نوازندگان مشهور  گیتار کلاسیک معاصر به شمار می‌آید. کسب رتبه اول در ۱۳ مسابقه بین المللی گیتار کلاسیک از جمله مسابقه “تارگا”، “الحمرا” و “کبلنز” نام او را بر زبانها انداخت. آگیره اولین و تنها گیتاریست کلاسیکی است که جایزه”اشمولز و بیکنباخ” (Schmolz and Bickenbach) که از مسابقات معتبر بین تمامی سازها در کشور آلمان است را برده است. برخی از آگیره به عنوان میراث دار “سگوویا” و “یِپِس” یاد می‌کنند.

 

*اجرای آگیره از سونات اسکارلاتی K141

رافائل ۷ ساله بود که به کنسرواتور موسیقی مالاگا رفت. در ۱۶ سالگی همزمان با فارغ التحصیلی از کنسرواتوار با ارکستر جوانان “مالاگا” توری را در کشور اسپانیا و مراکش برگزار کرد و در آن کنسرتو “آرانخوئز” اثر مشهور “رودریگو” آهنگساز اسپانیایی را نواخت. هر چند این کنسرتو از محبوبترین آثار کل رپرتوار گیتار و حتی موسیقی کلاسیک به شمار می‌آید، اما اجرای آن نیازمند تکنیک و درک موسیقیایی بالایی است. آگیره نوجوان به خوبی از پس این مهم بر آمد و پس از این تور بود که با دریافت بورس تحصیلی راهی کشور آلمان شد. پروفسور “خواکین کلرک” (Joaquin Clerch) مدرس مدرسه موسیقی “روبرت شومان” در شهر دوسلدرف کسی بود که بر حس موسیقیایی این نوازنده جوان اثر بسیار گذاشت. پس از فارغ التحصیلی با بالاترین درجه، آگیره راهی انگلستان شد و در “رویال آکادمی لندن” در کلاس “میشائیل لِوین” (Michael Lewin) شرکت کرد. در این سالها او در مستر کلاسهای بزرگانی همچون “دیوید راسل”، “روبرتو آسِل” و “مانوئل باروئکو” نیز حاضر شد.
رپرتوار او از رنسانس تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد. تنوع آهنگسازان و قطعاتی که آگیره تا کنون در کنسرتهایش نواخته باور نکردنی است. او تا کنون ۱۰ کنسرتو گیتار مختلف را با ارکستر روی صحنه برده که از این حیث با توجه به سنش کم نظیر است. آهنگسازان مطرحی همچون ” سرجیو اسد” (Sergio Assad) و “آگوسیتین کاستیا-آویلا” (Agustín Castilla-Ávila) به آگیره قطعه موسیقی تقدیم کرده اند.

RafaelAguirreguitarra171111
نشریات مختلف موسیقی و گیتار او را چنین ستوده اند: “نوازنده ای با تکنیک اعجاب آور”، ” گیتاریست کامل با صدایی پرداخت شده”، “نوازنده ای با کنسرتهای مملو از جمعیت” و …
آگیره در تالارهای مشهوری مثل ” کارنگی هال” (Carnegie Hall)، “چایکوفسکی” و ” وین کنسرتهاس” (Vienna Konzerthaus) به اجرای برنامه پرداخته است. او در کنسرتهایش بیش از هر چیز با تکنیک خود و البته تلاشی که در بیان هر چه بهتر عبارات موسیقی بر روی گیتار می‌کند، تماشاگران را به وجد می‌آورد. نکته قابل توجه در نوازندگی و نگرش آگیره عدم پیروی از یک نوازنده خاص و تلاش برای ایجاد سبک شخصی در نوازندگی است. در فستیوال‌های مختلف به عنوان نوازنده و مدرس حضور داشته و به صورت جدی به اجرای موسیقی برای گیتار کلاسیک و ارکستر مجلسی پرداخته است. از او ۴ سی دی منتشر شده که در آنها همه نوع قطعه، از معروف تا کمتر اجرا شده و اجرای اولی به گوش می رسد. برخی از آهنگسازانی که آگیره در آلبومهایش از آنها نواخته عبارتند از: “تارگا” (Tarrega)، “سور” (Sor)، “آلبنیز” (Albeniz)، “ویلا لوبوس” (Villa-lobos)، “باخ” (Bach)، “دبوسی” (Debussy)، “پولنک” (Poulenc) ،”اسکارلاتی” (Scarlatti) و “گرشوین” (Gershwin). در سال ۲۰۰۷ او کاندید جایزه “گرمی” (GRAMMY) برای بهترین آلبوم لاتین سال شد.
رافائل آگیره از سال ۲۰۰۹ به عنوان مدرس گیتار کلاسیک در مدرسه موسیقی “روبرت شومان” در شهر دوسلدرف آلمان مشغول کار است؛ او با گیتار “استفن کنر” (Stephen Connor) و سیمهای “داداریو” می نوازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *