بهداد مقدسی؛ گیتاریست ایرانی

ترجمه و تالیف:‌بابک ولی‌پور

بهداد مقدسی متولد ۱۹۵۸ در تهران است. گیتار کلاسیک را با کلاس‌های سیامک ولایی و کاظم موذن آغاز کرده و فارغ‌التحصیل رشته‌ی موسیقی از دانشگاه تهران است. او ریاست برنامه‌های گیتار دانشگاه آزاد را در طول حضورش در دانشکده‌ی هنر و معماری بر عهده داشته است.
در ایران مقدسی به عنوان مدرس، نوازنده و یکی از بنیان‌گزاران«کوارتت گیتار تهران» فعالیت داشته است. در مقام تکنواز او اجراهایی با « ارکستر مجلسی تهران» به رهبری کیوان میرهادی،« ارکستر سمفونیک تهران» به رهبری فریدون ناصری و «ارکستر سمفونیک مرکز فرهنگی بهمن» به رهبری شریف لطفی داشته است. از جمله اجراهای به یاد ماندنی مقدسی ، کنسرتو آرانخوئز رودریگو و دو نوازی‌‌هایی با کاظم موذن است که به صورت سی‌دی منشر شده است.

بهداد مقدسی

مقدسی کارگاه‌های آموزشی متنوعی را در ایران و آمریکا برگزار کرده است. در دانشگاه آزاد، او کارگاهی را با تمرکز بر موسیقی قرن بیستم گیتار شامل اتودهای ویلالوبوس و لئو بروور و در دانشگاه تهران کارگاهی درباره‌ی موسیقی معاصر و برنامه‌ای برپا کرد.
پس از مهاجرت به آمریکا، مقدسی به تدریس، نوازندگی و آهنگسازی ادامه داد. در فستیوال سال ۲۰۰۴ دانشگاه فیلادلفیا، کارگاه‌هایی را درباره‌ی موسیقی باروک و مدرن، درک ریتم در اجرای موسیقی مجلسی برگزار کرد. از همان آغاز، این کارگاه‌ها بخشی جداناشدنی از این فستیوال شدند.
«سوییت پارسی» نام مجموعه‌ای از ساخته‌های مقدسی است که در سال ۱۳۸۸ از سوی نشر هرمس منتشر شد. این مجموعه شامل آثاری برای گیتار کلاسیک است که تحت تاثیر موسیقی ایرانی نوشته شده‌اند. اجرای مقدسی در این قطعات علاوه بر استفاده از تکنیک‌های کلاسیک، از تکنیک‌های رایج در موسیقی ایرانی نیز بهره برده است.

منبع:
وبسایت شخصی بهداد مقدسی
مصاحبه بهداد مقدسی با نشریه شهروند کانادا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *