گیتار کلاسیک چه تفاوتی با گیتار فلامنکو دارد؟

ترجمه‌ی بابک ولی‌پور

 

گیتارهای کلاسیک و فلامنکو از نظر مواد تشکیل‌دهنده، ساخت و صدادهی با هم تفاوت دارند.

مواد تشکیل دهنده: صفحه صدای گیتارهای کلاسیک عموما از چوب درختان صنوبر و سرو و چوب‌های پشت و بدنه آنها از رزوود و ماهاگونی است. این چوبها به ماندگاری بیشتر صدا کمک می‌کنند. در ساخت گیتارهای فلامنکو برای بالا بردن حجم صدا و پرتاب بیشتر نت‌ها عموما از چوبهای صنوبر برای صفحه صدا و از چوبهای سایپرس و چنار برای کنار و پشت استفاده می‌شود.

 

ساخت: جعبه صدای گیتار کلاسیک عموما عمیقتر و چوب‌ها کمی ضخیم‌تر است. گیتارهای فلامنکو به واسطه قوس دسته  صاف یا منفی (در مقابل فشار سیم‌ها)سریعتر نواختن را ممکن می‌کند هرچند این خصوصیت باعث ایجاد صدای گِز می‌شود. سیم‌ها در گیتار فلامنکو به دسته نزدیکتر هستند تا گرفتن سیم‌ها آسانتر شود. گیتارهای فلامنکو اغلب «گلپیادور» دارند. گلپیادور صفحه‌ای پلاستیکی است که بر صفحه گیتار نصب می‌شود تا از رنگ صفحه صدا محافظت کند.

گیتار کلاسیک چه تفاوتی با گیتار فلامنکو دارد؟ 1

صدادهی: طراحی گیتارهای کلاسیک به گونه‌ای است که فرد تکنواز بتواند موسیقی خود را با چند رنگ بنوازد، «ارکستری در یک جعبه صدا»! پرتاب صدا در گیتار کلاسیک ملایم است، صدا دوام بیشتری دارد و به تدریج محو می‌شود.

گیتار فلامنکو به گونه‌ای طراحی شده تا در میان صدای پایکوبی رقصندگان بتواند راه خود را باز کند. صدای گیتار فلامنکو کمی تیز، بلند و مقطع با میرایی سریع است.

 

منبع: www.guitarsalon.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *