پیشنهادهایی دربارۀ خرید ساز مناسب

 

نوشتۀ بابک ولی‌پور

در فرایند آموزش موسیقی اغلب بر نقش معلم و تمرین هنرجو تاکید می‌شود اما داشتن ساز مناسب نکته‌ای است که نباید از آن به سادگی گذشت. ساز نامناسب می‌تواند تلاشهای هنرجو و معلم را کمرنگ و مسیر آموزش را با چالشهای جدی مواجه کند.

ساز مناسب آموزشی شاید چندان ارزان نباشد اما لزوما خیلی گران هم نیست. آنچه باعث تاسف و حسرت است هزینه‌ای است که هنرجو برای سازی غیراستاندارد پرداخت می‌کند در حالی که با همان مقدار پول می‌توانست سازی بهتر تهیه کند.

متاسفم که برخی معلمین- از گمنام تا مشهور- بابت منافع خود و ارتباط با تولیدکنندگان یا فروشندگانی خاص سازهای نامناسب را به هنرجو پیشنهاد می‌دهند یا کمک می‌کنند که ساز با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی‌اش به هنرجو فروخته شود. از معلمین گمنام گرفته تا مشهور می‌توان مواردی را پیدا کرد که منفعت مالی خود را بر توفیق هنرجو در انتخاب ساز مناسب ارجح می‌دانند.

ساز برای یک نوازنده، همچون کفش برای دونده و دوربین برای عکاس است. با تحقیق و مشورت مطمئن شوید که سازی مناسب می‌خرید. از معلم خود راهنمایی بگیرید اما تفکر انتقادی خود را نیز به کار بگیرید. برای شروع می‌توانید به برندهای شناخته شده مراجعه کنید البته با خرید از فروشگاه‌های معتبر. اگر در اقوام کسی خود را متخصص خرید ساز معرفی کرد حرف او را وحی منزل تلقی نکنید. تجربه نشان داده که بسیاری از اطرافیان بدون داشتن درک کافی در زمینه شناخت ساز مناسب صرف آنکه یک یا دو فروشنده را می‌شناسند با اصرار هنرجو را مجاب به خرید از آنها می‌کنند. گاهی از سوی معلم به هنرجو برند خاصی پیشنهاد می‌شود که با توجه به بودجه‌اش مناسب است اما فروشندگان با ترفندهایی برندهای گمنام و تقلبی را به آنها پیشنهاد می‌دهند و خود را دایۀ عزیزتر از مادر جا می‌زنند و در نهایت سازی نامناسب را به او می‌فروشند. گول نخورید! خوش‌صحبتی و رفاقت ظاهری فروشنده هیجان‌زده‌تان نکند!

برای خرید سازهای کلاسیک به فروشگاه‌های برِ خیابان جمهوری و میدان بهارستان مراجعه نکنید، هنرجویان زیادی داشته‌ام که قربانی سازهای نامناسب این راسته شده‌اند. سازهای سازندگان ایرانی را در شرایطی بخرید که سازنده آنها طی سالیان امتحانش را پس داده باشد و قیمتش نسبت به کیفیتش منطقی باشد. دست ساز بودن به معنای خوب بودن نیست. هر ساز گرانی لزوما مناسب نیست و دقت کنید که برخی از سازندگان ایرانی “بی‌جهت” سازهایشان را گران می‌فروشند. سازهای خارجی را ترجیحا از فروشگاه‌هایی بخرید که در واردات یا پخش آن برند خاص مطرح هستند. قیمت این سازها را در سایتهای خارجی به دلار چک کنید.

هر سازی را ممکن است روزی کنار بگذاریم و سراغ سازی بهتر برویم اما تا جای ممکن تلاش کنید با سازی مناسب پا به سفر موسیقایی خود بگذارید.

پیشنهادهایی دربارۀ خرید ساز مناسب 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *