مختصری دربارۀ گیتار کلاسیک

 

گیتار کلاسیک سازی زهی است که شش سیم دارد. این ساز از دو نظر با گیتار استیل و گیتار الکتریک تفاوت دارد:

  • سیم‌های گیتار کلاسیک از جنس نایلون هستند.
  • اغلب گیتار کلاسیک را با انگشت می‌نوازند نه با مضراب (پیک).

علی‌رغم حضور واژۀ “کلاسیک” در نام این ساز، گیتار کلاسیک تنها برای اجرای موسیقی کلاسیک استفاده نمی‌شود. همه انواع موسیقی روی گیتار با سیم‌های نایلون قابل اجراست.

تبار گیتار کلاسیک به قرن شانزدهم و کشور اسپانیا برمی‌گردد؛ همانجایی که جد گیتار، ویهوئلا، مورد استفاده قرار داشت. آهنگسازانی نظیر لوییس دی‌میلان و لوییس دی‌ناروائز برای ویهوئلا آهنگ می‌ساختند و می‌نواختند. در رونسانس فرانسه، گیتارهایی با چهار جفت سیم مورد استفاده نوازنده/آهنگسازانی نظیر آدریان لِروی بود.

در عصر باروک، گیتار با پنج جفت سیم ظهور کرد. آهنگسازانی همچون دُویزه و کُربِتا(هر دو در فرانسه) و سانز( در اسپانیا) به طور گسترده برای این ساز موسیقی نوشتند و نواختند. در دوره‌ای میان اواخر باروک و اوایل کلاسیک( پایان قرن هجدهم و ابتدای قرن نوزدهم) یک جفت سیم دیگر به گیتار افزوده شد.

ویرتوز/آهنگسازان قرن نوزدهم نظیر فرناندو سور و دیونیسیو آگوئادو با گیتاری مشابه گیتار مدرن می‌نواختند؛ البته نه دقیقا یکسان با آن.در اواخر قرن نوزدهم آنتونیو تورس اولین گیتار کلاسیک مدرن را ساخت. “آندرس سگوویا” گیتار کلاسیک را میان عموم مردم به شهرت رساند . در دوره‌ای که سگوویا خود را وقف پیگیری موسیقی قدیم کرده بود، دیگر هنرمندان نظیر “جولین بریم” با آهنگسازان مدرن همکاری تنگاتنگی کردند تا آثاری جدید برای این ساز ساخته شود.

امروزه گیتار کلاسیک به مسیر خود در لذتبخشی به عموم مردم از طریق موسیقی‌ هنرمندانه ادامه می‌دهد. گیتاریست‌ها در نقاط مختلف جهاندر دانشگاه‌ها گردهم می‌آیند تا درباره این ساز مطالعه کنند. همین امر موجب برگزاری فستیوال‌ها و مسابقات و تشکیل دپارتمان‌های جدید در بسیاری از کالج‌ها شده است.

 

منبع: وبسایت : https://www.classicalguitar.org/

ترجمه و تلخیص: بابک ولی‌پور

 

مختصری دربارۀ گیتار کلاسیک 1

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *