برخی رویکردهای نادرست در آموزش موسیقی

برخی رویکردهای نادرست در آموزش موسیقی

نوشتۀ بابک ولی‌پور

 

 

 

  • نوشتن متود آموزشی نیازمند اطلاعاتی فراتر از نوازندگی است. برخی مدرسین موسیقی برای کسب شهرت دست به نوشتن کتاب‌های آموزشی می‌زنند، حاصل اغلب اتلاف وقت و پول هنرجوست.
  • گروه‌نوازی در بسیاری آموزشگاه‌ها نه به برای رشد موسیقایی هنرجو بلکه به نیت ترغیب او به ثبت‌نام در ترم‌های بعد است. اغلب آنچه از این گروه‌ها شنیده می‌شود، ضعیف و فاقد کیفیت‌های آموزشی است.
  • معیار برخی آموزشگاه‌ها در انتخاب معلمان، صفحه اینستاگرام یا شهرت در میان عموم مردم است. آنها معلم را با بازاریاب و مانکن اشتباه گرفته‌اند.
  • آموزشگاهی که در فرایند خرید ساز برای هنرجو دخالت می‌کند، جای چندان قابل اعتمادی به نظر نمی‌رسد. معلم این حق را دارد که بر اساس بودجه و استانداردهایی که در آموزش دنبال می‌کند هنرجو را راهنمایی کند، اما دخالت آموزشگاه در خرید ساز به احتمال زیاد برای کسب سود و دریافت پورسانت از فروشنده‌هاست.
  • برخی معلمین برای کسب سود، از شاگردان قدیمی‌تر خود به عنوان معلم شاگردان جدید استفاده می‌کنند. کم‌تجربگی و مشکلات دیگر، آموزش را دچار بحران می‌کند. یادگیری مقدمات نوازندگی بسیار مهم است؛ شاگردی که زیر دست شاگردان دیگر آموزش می‌بیند بیش از آنکه هنرجو باشد، قربانی‌است.
  • آموزش موسیقی نیازمند فضا و امکانات است؛ آموزشگاهی که تعداد اتاق را بر کیفیت آن ترجیح می‌دهد و تلاشی برای جلوگیری از مزاحمت صدای سازها برای یکدیگر نمی‌کند، موسیقی را بهانه‌ای برای کاسبی کرده و دغدغه‌اش هنر نیست.
  • جزوه سازی و کتاب سازی یکی از آفات جدی آموزش موسیقی است. اغلب این کتاب‌ساز-معلم‌ها یک ناشر پول پرست را نیز با خود همراه کرده و تعدادی آهنگ درخواستی که پیشتر به شکل‌های مختلف چاپ شده را در قالب کتاب به خورد شاگرد می‌دهند. برخی نمونه‌های جدیدتر تصویرگری هم دارند که بتوانند مطالب بنجل خود را به ظاهر موجه جلوه دهند. آنها می‌خواهند سود خود را در فرایند آموزش به حداکثر برسانند. آنها هنرجو را به چشم مشتری می‌بینند چرا که خودشان نیز به جای معلم، دلالند.
  • ما معلم کم داریم، اکثر آنها که تحت نام معلم موسیقی مشغولند، صرفا از راه موسیقی امرار معاش می‌کنند و شغل بهتری نیافته‌اند.
  • ما بیش از نوازنده خوب به شنونده خوب نیازمندیم؛ آموزش غلط باعث شده که حتی هنرجویانی که چند سال آموزش دیده‌اند نیز در مقام شنونده، مبتدی و از همه جا بی‌خبر باشند. فکری باید کرد، این راه و رسم آموزش نیست.

بابک ولی‌پور

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *